[scheikunde] Activeringsenergie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 219

[scheikunde] Activeringsenergie

Vandaag heb ik gezien dat activeringsenergie een factor is die de reactiensnelheid beïnvloedt..

De leerkracht heeft ons adhv een grafiek dit uitgelegd en we kregen dan de opdracht van te bespreken wat er gebeurt met de snelheid als je activeringsenergie toevoegt en dan weer activeringsenergie afneemt (minder activeringsenergie kortom)

Als je de grafiek wilt hebben, je kan het vergelijken met de deze ;

Activeringsenergie

Zelf dacht ik het volgende af te leiden ;

Toevoegen van meer EA (activeringsenergie) -> meer deeltjes geactiveerd -> meer botsingen -> meer effectieve botsingen -> v stijgt.

Ik gebruik dat van effectieve botsingen omdat we gezien hebben dat

v = aantal effectieve botsingen / tijdseenheid

Maar als je dan de activeringsenergie vermindert ... Is het dan gewoon het omgekeerde ? Of is er ergens toch een addertj onder het gras?

Alvast bedankt X

Berichten: 168

Re: [scheikunde] Activeringsenergie

Allereerst, je kunt geen activeringsenergie toevoegen. De activeringsenergie is een vaste barrière voor een reactie. Met behulp van een katalysator verlaag je deze barrière en wordt de reactie dus versneld.

Je kunt wel langzaam energie toevoegen aan een systeem totdat de barrière wordt bereikt en dan begint de reactie te verlopen. Om het simpel te houden, volgens jouw redenering wordt het dan;

toevoegen van energie -> moleculen bewegen harder -> meer effectieve botsingen -> reactiesnelheid omhoog

Stop je dan met toevoegen van energie (bv. de verwarming uitzetten), kan het zijn dat de reactie stopt. Dat kan snel, langzaam, of niet gebeuren (dat laatste bij een sterk exotherme reactie).

Verder kan het zijn dat bij de reactie warmte vrijkomt. Als het energieniveau van de eindstof onder het energieniveau van de beginstof ligt, komt er dus netto energie vrij. Dit heet dan een exotherme reactie. Het kan zijn dat op deze manier de reactie zichzelf in stand houdt, maar dat hoeft niet.

Bij een endotherme reactie ligt het energieniveau van de eindstof hoger dan die van de beginstof. Je moet dus constant energie blijven toevoegen om de reactie te laten verlopen.

Berichten: 219

Re: [scheikunde] Activeringsenergie

Daarover zal de leerkracht nog wel vertellen waarschijnlijk over die 'grens' ..

Maar hij had het ons zo verteld om het momenteel simpel te houden..

Maar zou je me nu nog kunnen vertellen wat er gebeurt als je de activeringsenergie 'vermindert' ?

X

Berichten: 168

Re: [scheikunde] Activeringsenergie

Als de activeringsenergie vermindert, hoef je dus niet zoveel energie toe te voegen voordat er meer effectieve botsingen komen en zal de reactie sneller gaan verlopen. Dat is in principe wat een katalysator doet. (Eigenlijk verzint die een andere, minder energie kostende route, maargoed.)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Activeringsenergie

Je moet die activeringsenergie zien als een berg. Elk molecuul moet je een schop meegeven die groot genoeg is om over die berg te komen. Er komt nu kinetische energie vrij en die zorgt dan dat het molecuul verder alleen van de berg afrolt. Het verschil tussen de schopgrootte en de energie die door het omlaagrollen wordt opgedaan, heet ook wel de vrije energie.

Je kunt je voorstellen dat hoe minder hard je hoeft te schoppen (energie toevoegen) , je een grotere nettowinst aan energie hebt.

Berichten: 147

Re: [scheikunde] Activeringsenergie

Dat is niet waar FsWD.

Je nettowinst wordt niet hoger bij het gebruik van een katalysator.

Je beginenergie en eindenergie blijven gelijk, en alleen deze twee getallen bepalen je nettowinst.

Een katalysator verlaagt zoals eerder vermeld de activeringsenergie. Je hebt minder energie nodig om op de berg te komen, maar je krijgt ook minder terug.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Activeringsenergie

Mja klopt, die laatste regel moet dus weg.

Reageer