Springen naar inhoud

Waar stond die C ook weer voor

• Log in om te kunnen reageren

ps2martin

ps2martin

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2005 - 13:48

Hallo,

Ik wou weer eens aan het rekenen voor mezelf met warmte leer, nu ben ik alleen vergeten waar de C voor staat (let op de hoofdletter, dus niet de c van licht constante) Ik heb mijn boek van vorig jaar niet meer en googlen hielp niet.

Zou je me ook kunnen vertellen wat een goede link is met veel uitleg over warmte leer en uitgebreide formules? (als je die hebt)

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 november 2005 - 14:28

Coulomb ?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 november 2005 - 14:46

In mijn oude trouwe BINAS wordt (in verband met warmteleer dan toch) de C gebruikt als symbool voor de grootheid warmtecapaciteit, waar als eenheid dan bijhoort de joule/kelvin.

Hier dichtbij staat de soortelijke warmte, die dus eigenlijk de warmtecapaciteit van een gram van een zekere stof bepaalt. (joule/(gram.kelvin)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

wasbeer

wasbeer

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2005 - 14:51

C (hoodfletter) is warmtecapaciteit. Eenheid: J/K
Q=C * delta t

Niet te verwarren met soortelijke warmte c (kleine letter). Eenheid: J/(kg*K):
Q=m*c* delta t

Edit: Ik moet wat sneller schrijven, zie ik.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 november 2005 - 15:00

wasbeer schrijft:

Q=C * delta t

ieder antwoord roept weer nieuwe vragen op: wat is die Q? want die vind ik zo gauw niet in mijn BINAS....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2005 - 15:01

Met de warmtecapaciteit C kan je checken hoeveel energie er moet worden toegevoegd om iets met 1 graad te doen stijgen.
Je kan em berekenen door C = Q/T [J/K] met Q het aantal (warmte)energie die je hebt toegevoegd en T de verandering in temperatuur

(let op de hoofdletter, dus niet de c van licht constante)

c heeft ook een betekenis in de warmteleer. Dus niet de lichtsnelheid, maar de soortelijke warmtecapaciteit die voor iedere stof anders is. Het is de energie die moet worden toegevoegd om een 1Kg van een bepaald stof met 1 graad te verhogen. Hieruit volgt dat de eenheid van de soortelijke warmtecapaciteit dus Joule/kilo*Kelvin is of J/g*K. Bijvoorbeeld de soortelijke warmtecapaciteit van water is 4,2 J/gr.C, best hoog.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 november 2005 - 15:16

haha ik vraag me nu toch af wat die fameuze BINAS is ? :roll:

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2005 - 15:20

Haha, volgens mij gewoon een boekje in Nederland waar alle basisbegrippen en formules instaan. Ik zou best een willen hebben, kan je er zo een bestellen of zo?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 november 2005 - 15:24

gekopieerd uit Wiki

Binas (ook wel geschreven als BINAS of BiNaS) is de titel van een "Informatieboek havo-vwo voor het onderwijs in de natuurwetenschappen".

Onderwerpen worden gegroepeerd onder natuurkunde, scheikunde, biologie en een algemene rubriek. De naam "Binas" is dan ook afgeleid van de woorden BIologie, NAtuurkunde en Scheikunde. In dit boekje staan vele tabellen met scheikundige en natuurkundige constanten. Ook het periodiek systeem der elementen ontbreekt niet.

Op veel Nederlandse scholen mogen leerlingen het boek erbij houden bij proefwerken en eindexamens.

De eerste experimentele uitgave van de BINAS verscheen in 1975 als "Informatieboek vwo-havo voor het onderwijs in de natuurwetenschappen". Deze versie was nog niet toegestaan bij het centraal schriftelijk eindexamen en was samengesteld op verzoek van de Vereniging van Leraren in Natuur- en Scheikunde en van de Verenging van Leraren in de Biologie, in opdracht van de Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen (NVON). Tegenwoordig word de redactie gedeeld door de NVON en de CEVO. Alle drukken zijn uitgegeven door Wolters-Noordhoff.

zeer bruikbaar voor beta-studenten. Ook de wiskunde ontbreekt niet, maar is wat elementair.

• Gast

Geplaatst op 20 november 2005 - 15:26

ps2martin schreef:  
(let op de hoofdletter, dus niet de c van licht constante)

c heeft ook een betekenis in de warmteleer. Dus niet de lichtsnelheid, maar de soortelijke warmtecapaciteit die voor iedere stof anders is. Het is de energie die moet worden toegevoegd om een 1Kg van een bepaald stof met 1 graad te verhogen. Hieruit volgt dat de eenheid van de soortelijke warmtecapaciteit dus Joule/kilo*Kelvin is of J/g*K. Bijvoorbeeld de soortelijke warmtecapaciteit van water is 4,2 J/gr.C, best hoog.

Bedankt voor de uitleg, zie ik alleen 1 foutje, eerst joule/kilo*kelvin, en dan J/g*K, je gaat van Kilo gram naar gram, dat scheelt toch snel een factor 1000 :roll:

Ja de binas koop je gewoon bij je school boeken handel en is toch wel een must

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2005 - 15:30

In belgie hebben we zoiets niet, jammer. Bij proefwerken is het enige wat we op onze bank mogen hebben een balpen, geen tipex en bij niet wetenschappelijke vakken ook geen lat en zo.

Sorry, ik was aan het twijfelen, J/Kg*K of J/g*K, het is al 3 jaar geleden dat we dat geleerd hadden.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 november 2005 - 15:30

even de nieuwste druk (gymnasium-dochter) er bij gepakt, wiskunde is ook al niet meer zo elementair. 7 bladzijden met kleine lettertjes formules en definities.....

isbn 90 01 89380 5, Wolters-noordhoff

ben je benieuwd of er iets bepaalds in staat, kom maar af met je vraag.

EDIT>>>> de binas van mijn dochter heeft ook de Q onder de SI-grootheden staan......
Dan zal die Q in 1977 (mijn exemplaar) nog niet tot de SI-grootheden hebben gehoord.

bartsmit

bartsmit

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2005 - 21:03

BINAS zit gewoon bij in ons bakkenpakket, en het is zelfs de bedoeling dat we het bij ons hebben tijdens de repetitie..
groeten Bart Smit

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2005 - 20:53

BINAS zit gewoon bij in ons bakkenpakket, en het is zelfs de bedoeling dat we het bij ons hebben tijdens de repetitie..

Staan er alleen constanten, eenheden, enzovoort in of ook formules?

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2005 - 21:25

Er staat vanalles in.

van de impact van verschillende windsnelheden tot de belangrijkste formules op verschillende gebieden. het is een boek met meer dan 100 tabellen vol met cijfers en formules. maar voral cijfers.

Een greep:
Informatie over planeten (massa, omloop tijd, staal enz.
Gegevens over elementen
Gegvenens over veel voorkomende chemische stoffen.
Belangrijke grootheden en constaten deze staan ook allemaal verklaart in een andere tabel. eigenlijk te veel om optenoemen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures