[scheikunde] SPE versus LLE

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 45

[scheikunde] SPE versus LLE

Kan iemand mij misschien vertellen waarom de vloeistof-vloeistof extractie( LLE) bij de bioanalyse altijd nog vaker wordt toegepast dan de solid-phase extractie (SPE) is het gewoon omdat het goedkoper is?

Hartstikke bedankt alvast,

Groetjes karin

Berichten: 11

Re: [scheikunde] SPE versus LLE

Na SPE worden over het algemeen de gebruikte kolommetjes weggegooid. SPE kan echter wel gemakkelijker geautomatiseerd worden terwijl dat voor LLE nog niet echt het geval is en dat is dus veel arbeidsintensiever.

Ik denk dat er vooral gekeken wordt naar welke methode gewoonweg de beste scheiding geeft, als in weinig piekoppervlakoverlap bv in de HPLC. Ik weet niet of er altijd meer LLE wordt gebruikt.

Maar mijn kennis hierover is wat roestig :oops:

Berichten: 266

Re: [scheikunde] SPE versus LLE

Ik gebruik de techniek voor chemische analyses om zouten uit mijn staal te verwijderen.

SPE is veel gemakkelijker. Gewoon een hoeveelheid afwegen in een kolfje, hiervan een deel in het kolommetje gieten en dat kolommetje in een vial laten druppen.

Bij LLE moet ik een hoeveelheid afwegen dan 2 verschillende vloeistoffen gaan afvullen en bij de stof gooien, dan schudden en een tijd wachten tot er een evenwicht is ingesteld en dan van de goede laag een vial afvullen.

Methode 1 is veel sneller en gemakkelijker.

Berichten: 142

Re: [scheikunde] SPE versus LLE

Om geneesmiddelen uit weefsel te halen worden vaak beide technieken gebruikt.

Eerst wordt LLE gebruikt om je analieten uit het weefsel te halen. De laag met je analieten wordt dan mbv SPE verder opgewerkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] SPE versus LLE

Ik kan me ook voorstellen dat het ook aan je analiet ligt. Mogelijk dat dat bepaalt of LLE of juist SPE een hogere opbrengst of betere zuivering levert.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 68

Re: [scheikunde] SPE versus LLE

Wat is SPE en hoe werkt het oplosmidel en het absorberen?

Berichten: 11

Re: [scheikunde] SPE versus LLE

Typ Solid Phase Extraction in in google en er gaat een wereld voor je open.

Reageer