[scheikunde] Anorganische chemie, 2 vraagjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Berichten: 9

[scheikunde] Anorganische chemie, 2 vraagjes

Ik heb 2 vraagjes over anorganische chemie en hopelijk kan iemand ze beantwoorden!! Alvast bedankt voor jullie reactie!

Vraag 1

De natuur heeft zijn eigen "antivries"producten. Dit zijn proteïnen , dus hoge M . Die werken niet via een "colligatieve eigenschappen"principe. Hoe dan wel?

Colligatieve eigenschappen zijn osmotische druk en dampdrukverlaging.

Vraag 2

Producten in geconcentreerde vorm afvoeren (in urine, via nieren) zal energie kosten, maar water sparen. Dieren die spaarzaam moeten omgaan met water (vogels, slangen..) moeten dit toch doen. In plaats van N (van proteïnen) af te voeren als ureum (NH2CONH2) doen ze dit eerder als urinezuur C5N4O3H4. Waarom? Urinezuur is nog eens slecht oplosbaar, zodat er eerder een pasta afgescheiden wordt (uitgekristalliseerd urinezuur plus water). Helpt dit laatste bij het probleem?

Berichten: 139

Re: [scheikunde] Anorganische chemie, 2 vraagjes

1: kan ik zo niet zeggen

2: urinezuur is zoals je al zegt moeilijk oplosbaar.

dieren als woestijnratten moeten zuinig zijn met het water wat ze binnen krijgen

ze kunnen daarom maanden zonder te plassen (om water te sparen), maar de afvalstoffen uit het bloed moeten toch ergens naar toe. de nieren slaan deze stoffen dan op als urinezuur in de urine wegen. als het natte seizoen dan aanbreekt kunnen deze beesten voldoende water binnen krijgen om de afvalstoffen alsnog af te voeren en doen dit dan in de vorm van ureum

het urine zuur is slechts een opslag stap

Verbeter me maar als ik iets fout heb maar zo heb ik het geleerd bij bio

Luuk

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Anorganische chemie, 2 vraagjes

Crossposten is niet toegestaan!

Ik moet het eerste forum nog tegenkomen waar dat wel wordt getolereerd... :oops:

Hier verder.

Lees de Algemene Regels nog eens!

Topic gesloten

Voor vragen of opmerkingen kan je me mailen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten