[scheikunde] Buffercapaciteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Buffercapaciteit

Hallo ik ben opzoek naar de definitie van Buffercapaciteit. Weet iemand toevallig waar ik die kan vinden. Of weet nog toevalliger iemand het uit zijn hoofd.

Het gaat mij echt m'n pet te boven.

Groetjes Let

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Buffercapaciteit

Buffercapaciteit geeft aan hoeveel mol zuur/base ik bij een buffer kan kiepen zonder dat de pH merkbaar verandert.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Buffercapaciteit

Dat is een prachtige kwalitatieve definitie. Ik denk dat er net zoveel verschillende kwantitatieve definities bestaan als er grassprieten in mijn tuin staan.....

Denk er maar eens over na: wat is "merkbaar"?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Buffercapaciteit

Mja, ik zou zeggen voor de meeste (ja weer zo'n kwantitatief woord, ik houd het maar op schoolpractica) toepassingen zou ik merkbaar iets van +/- 0,5 pH noemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Buffercapaciteit

0,3 is praktischer; dat is bijna precies een factor 2 in de concentratie.

Re: [scheikunde] Buffercapaciteit

Ik houdt het maar op die grassprieten, afhamkelijk van het systeem waar je mee werkt.

de ene keer is een pH shift van 1 pH eenheid acceptabel en de andere keer kun je 0,1 eenheid shift niet gebruiken

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Buffercapaciteit

De normale definitie van buffercapaciteit is: "het aantal mol sterk zuur dat aan één liter van de oplossing moet worden toegevoegd om de pH met één eenheid te doen dalen"

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Buffercapaciteit

Zelfs dat is geen unieke definitie. Neem je de verdunning door het toevoegen in aanmerking?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Buffercapaciteit

Zijn er ook bron vermeldingen? Dat is wel zo makkelijk voor in mijn verslag.

Maar toch al erg bedankt voor het antwoorden

Reageer