Scheikundeproefjes thuis

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 76

Scheikundeproefjes thuis

Hallo,

Ik heb laatst een scheikundedoos gekregen, maar de gebruiksaanwijzing miste.

weet iemand een paar proefjes? ik heb de volgende stoffen:

Magnesiumstrips

Kopersulfaat

Soda

Wijnsteenzuur

Geel Bloedloogzout

Kaliumjodide

Calciumhydroxide

IJzer(II)Sulfaat

Ik heb alleen geen gasbrander!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Scheikundeproefjes thuis

Mja dit zit er niet bij, maar je zou kopersulfaat met ammoniak kunnen mengen en dit indampen. Je krijgt dan een zeer mooi diep bluw zout. Cu(NH3)4SO4

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Scheikundeproefjes thuis

Calciumhydroxide en soda elk in water oplossen. Bij elkaar voegen, dan krijg je krijt (calciumcarbonaat) en natronloog.

niet zo spectaculair, maar goed.., het is om te leren...

Berichten: 497

Re: Scheikundeproefjes thuis

Soda & zuur (azijn bijv.) geeft CO2

Calciumhydroxide & koper- of ijzersulfaat geven een soort gel.

Kaliumjodide en kopersulfaat geven een interessante neerslag, waarbij ook jood ontstaat.

Dit jood kan weer met magnesium reageren.

Berichten: 3.145

Re: Scheikundeproefjes thuis

Geel bloedloogzout geeft met koper sulfaat een steenrood neerslag van koper (II) hexacyanoferraat (II).

Ijzer (II) sulfaat + wat waterstof peroxide (3%, van de drogist) en geel bloedloogzout geeft een prachtig diepblauw neerslag van pruisisch blauw ijzer (III) hexacyanoferraat (II). Deze reactie is tamelijk spectaculair, omdat je bij mengen van twee hele lichte vloeistoffen een diepblauw (bijna zwart) neerslag krijgt.

Magnesium verbranden geeft extreem fel wit licht (pas op, niet te lang naar kijken, het bevat veel UV-licht).

Ook erg leuk is om CO2-gas te maken (soda + azijn) en dan een brandend mg-stripje in de CO2 houden. Hij brandt gewoon door (of nog iets feller) en er ontstaat een dikke zwarte roet.

Berichten: 76

Re: Scheikundeproefjes thuis

welke reactie krijg je als je magnesium met jood voegt?


Berichten: 76

Re: Scheikundeproefjes thuis

Het is een mooie reactie, maar ik heb geen horlogeglazen en geen magnesiumpoeder, alleen strips

Berichten: 497

Re: Scheikundeproefjes thuis

Je kan ook stukjes magnesiumlint op het joodwater gooien, zowel magnesium als jood blijft drijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Scheikundeproefjes thuis

Ja lekker slim, je hebt zeker nooit gezien wat er gebeurt als je een stuk natrium op water kiept? Gebeurt hier ook, alleen iets minder heftig.

Berichten: 3.145

Re: Scheikundeproefjes thuis

Dat wat phj voorstelt is volledig veilig hoor, dit kun je gerust doen. Ik denk alleen dat het resultaat niet zo mooi is als met Mg-poeder en fijn verdeeld jood.

Je zou het volgende kunnen doen:

Neem wat van die KI en los dat op in 10% HCl. Voeg een ruime overmaat H2O2 (3%) toe. Je krijgt vlokken/stukken van I2 die naar de bodem zakken. Deze zo goed mogelijk affiltreren tot een grijze smurrie en dan vervolgens fijngekniptje Mg-strip in de smurrie drukken. Dat zal zeker tot een paarse wolk van jood leiden.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Scheikundeproefjes thuis

Even een ander soort antwoord;

Waarom zit er dan geen handleiding bij, is de doos oud en 2e hands?

Als hij nieuw is direkt ermee terug naar de winkel en omruilen.

Als hij 2e hands is kan je nog vaak een handleiding via de fabrikant bestellen.

En een gasbrander zit nooit in zo'n doos, meestal wel een spiritusbrander.

Berichten: 76

Re: Scheikundeproefjes thuis

Hij is 2e hands, maar de fabrikant is al jaren failliet dus niet te bereiken. en er zit uberhaupt geen brander bij

Berichten: 76

Re: Scheikundeproefjes thuis

Ik heb de reactie met Mg+I geprobeerd, maar hij werkt niet :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Scheikundeproefjes thuis

Het kan zijn, en dat weet ik haast zeker, dat het zuivere magnesium onder een laagje magnesiumoxide ligt, en dat reageert niet echt.

Reageer