broom (Br2) RUIKEN

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 10

broom (Br2) RUIKEN

ik heb laaste iest heel doms gedaan op school

k heb broom gesnoven. ik wist niet dat het een zo sterke geur was.. het deed heel erg PIJN.. moest er bijna van janken.

kan iemand mij vertellen.. wat broom aanricht als je hem hebt geruikt.. want ik heb te horen gekregen dat het heeeel giftig stof is :oops:

het voelde absoluut niet fijn aan.. dus andere mensen niet aan ruiken

hoe gevaarlijk is het eigenlijk broom ik weet niet welke broom bij ons op school wordt gebruikt.. maar in mijn binas zag ik dat er ongeveer 5 varianten van broom zijn waar van er 3 Y stralers zijn ...

dit beloofd niet veel goeds denk ik.. of toch het was maar eenmalig.. moet ik me nou zorgen maken of niet..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: broom (Br2) RUIKEN

Uit de MSDS van broom maak ik op dat het giftig is bij inhalatie.

Quote vanaf hier:

Potential Health Effects Inhalation:

Both liquid and vapor are corrosive to all body tissues and may cause serious burns. Excessive inhalation of vapors may be very irritating and damaging to the respiratory tract and lungs. Symptoms include headache, cough, nosebleed, vertigo, pulmonary edema, and abdominal pain.

First Aid Measures Inhalation:

Remove to fresh air. If not breathing, give artificial respiration. If breathing is difficult, give oxygen. Get medical attention immediately.

Dat klinkt ernstig, maar houd in je achterhoofd dat dit soort waarschuwingen per definitie negatief klinken. Ik weet niet hoe sterk boom ruikt, maar het zou kunnen dat je hele lage concentraties al goed ruikt.

De radio-activiteit zou ik me geen zorgen om maken. De natuurlijk voorkomende isotopen zijn voor zover ik kan vinden niet de instabiele.

Mijn tip voor zover ik je dat medisch verantwoord kan geven, is: als je nog klachten hebt, ga naar een arts.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: broom (Br2) RUIKEN

Bart, dat was niet zo'n handige actie van jou 8-[ .

Je hoeft je echter niet druk te maken, het was eenmalig en je bent er van geschrokken. Weer een goede les geleerd. Zo leer je nog eens wat op school :oops: . Voor de rest geen zorgen.

Radioactiviteit is geen issue, omdat dat broom gewoon de natuurlijke niet-radioactieve isotopen bevat. Ook van zuurstof bestaan enkele radioaktieve isotopen, en wij hebben 21% zuurstof om ons heen, toch zijn wij niet allemaal verkankerd door de straling. Zelfde verhaal bij jouw broom.

De chemische kant van broom is minder fijn. Het is echt heel naar spul en het heeft een bijzonder irriterende geur. Dat maakt tegelijkertijd broom ook weer minder gevaarlijk. Het is tenminste 'eerlijk' spul. Je merkt het meteen als het schade aanricht en voordat je echt nare gevolgen hebt maak jij wel dat je wegkomt.

Volgende keer, als je iets wilt ruiken wat je niet kent, dan moet je niet je neus in de fles of pot steken, maar de pot een halve meter van je gezicht houden en voorzichtig en langzaam met de hand wat van de damp naar je toewuiven. Dan ruik je het ook wel, en dan krijg je niet ineens die klap in je gezicht en op je borst. Als je dan toch nog niks ruikt, dan kun je voorzichtig wat dichterbij gaan. Op die manier wil ik ook wel eens een stof ruiken als ik een experiment heb gedaan, maar ik steek NOOIT mijn neus zomaar ergens in een pot, fles of direct boven een reageerbuis.

Berichten: 76

Re: broom (Br2) RUIKEN

Ja, ik had hetzelfde met een zwaveldioxideoplossing. Ik heb 10 minuten lang moeten hoesten van de geur, echt ongelofelijk smerig!

Berichten: 3.145

Re: broom (Br2) RUIKEN

Ach ja, SO2 is ook zo'n lekker stofje.... Gelukkig is dat ook een 'eerlijke' stof. Je weet tenminste wat je er aan hebt. Het is wel minder giftig dan broom en in kleine hoeveelheden wordt het ook wel toegepast in de voedingsindustrie (vaak in de vorm van zuur sulfiet) als conserveermiddel. Sommige wijnen bevatten een heel klein beetje (bi)sulfiet en daarmee dus een weinig SO2.

Het wordt minder als je aan stoffen als dimethylkwik gaat ruiken. Dat schijnt vrijwel reukloos te zijn en niet te irriteren en je ademt zomaar een dodelijke dosis in, zonder dat je wat merkt. Gelukkig zijn vrijwel alle basale giftige stoffen (o.a. HCl, HBr, Cl2, Br2, SO2, NO2), goede waarschuwers.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: broom (Br2) RUIKEN

Uitgezonderd koolmonoxide.

Berichten: 168

Re: broom (Br2) RUIKEN

Zou je dit per ongeluk nog eens doen, is het verstandig om aan wat natriumthiosulfaat te ruiken, zo snel mogelijk. Dit neutraliseert nog een gedeelte broom. Volgens mij gaat het ook met ammoniak.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: broom (Br2) RUIKEN

Ammoniak dat ruik je, ok, maar natriumthiosulfaat lijkt me niet vluchtig genoeg. Onzin?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: broom (Br2) RUIKEN

Als je je ogen dicht doet dan ruikt natriumthiosulfaat in de verte naar een zomerse vrije dag, liggend in de wei en een vlieger hoog in de lucht...

:oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: broom (Br2) RUIKEN

Een aangenaam idee. Maar ben je het nu met met eens of niet, Marjanne?

Berichten: 318

Re: broom (Br2) RUIKEN

mhhh, heerlijk, HCl snuiven!! lol

Ik vind die geur zo vreemd-aantrekkelijk, zeg maar herkenbaar, en ik had tijdens een labo eens zin om dat nog es te rieken... Had wel niet gezien dat het de fles geconcentreerd was... Nou ja, idd een goede raad van Woelen; wuiven die handel!

Berichten: 497

Re: broom (Br2) RUIKEN

HCl is wel nog veel giftiger dan gewoon chloor, dus dat is een beetje onverstandig.

Berichten: 147

Re: broom (Br2) RUIKEN

Broom kan je longen onherstelbaar beschadigen.

Berichten: 3.145

Re: broom (Br2) RUIKEN

Zou je dit per ongeluk nog eens doen, is het verstandig om aan wat natriumthiosulfaat te ruiken, zo snel mogelijk. Dit neutraliseert nog een gedeelte broom. Volgens mij gaat het ook met ammoniak.
Inderdaad is NH3 een neutralisator voor broom. Als je ooit zo'n snuif broom hebt gehad, dan is VOORZICHTIG een beetje NH3 inademen wel goed. Uiteraard moet je niet dan ook weer een dikke teug NH3 inademen, want dan kom je van de regen in de drup.

Thiosulfaat is niet vluchtig. Het is ideaal om gemorst broom (bijvoorbeeld in oplossing) snel te neutraliseren. Ik zorg er wel altijd voor dat als ik experimenteer met broom dat er dan een beetje natrium thiosulfaat voor het grijpen staat, maar dat is voor als ik er mee mors of het per ongeluk toch op mijn huid krijg in vloeibare vorm of in oplossing.

Ingeademd broom is niet te neutraliseren met natrium thiosulfaat, eerlijk gezegd lijkt mij inhaleren van vast natriumthiosulfaat nog erger dan inhaleren van broomdamp 8-[ :oops: .
HCl is wel nog veel giftiger dan gewoon chloor, dus dat is een beetje onverstandig.
Is dit zo? Ik denk van niet. HCl als gas is aardig corrosief, maar minder dan chloor. Hoe dan ook, beide zijn niet echt lekker om te inhaleren!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: broom (Br2) RUIKEN

Wat is dat nu ook met die gasten die overal aan moeten snuffelen. Als je dat wil afleren moet je maar eens boven ijsazijn gaan hangen... :oops:

Reageer