Alcohol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 76

Alcohol

Waarom is alcohol giftig terwijl er niet zulke schadelijke atomen in zitten? (als dit een domme vraag is, ik heb nog niet zo lang scheikunde)

Berichten: 857

Re: Alcohol

Alles is giftig maar het is de dosis die bepaald in welke mate iets giftig is. Van blauwzuur (HCN) hoef je maar een beetje binnen te krijgen en je gaat de pijp uit maar van water moet je enkele liters drinken om dood te gaan.

Giftigheid is een eigenschap van de stof en wordt niet bepaald door de atomen (uitzondering mogelijk natuurlijk)

Edit...beter voorbeeld:

Natriumchloride (keukenzout) gebruiken wij om ons eitje te zouten en beval het ion Cl-. Chloorgas (Cl2) daarentegen is behoorlijk giftig en ook hiervan zijn kleine hoeveelheden al dodelijk. In beide gevallen heb je wel te maken met Chloor-atomen (wel verschillende vormen)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Alcohol

De LD50 van keukenzout voor een volwassene is ongeveer 100 gram, en ik heb me laten vertellen dat waspoeder een LD50 van 200 gram heeft. Sindsdien strooi ik zondagsochtends toch geen waspoeder op mijn eitje. En zo drink ik ook nog regelmatig een glaasje wijn bij het eten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Alcohol

Even terugkomend op de echte vraag: de giftigheid van een chemische verbinding is niet direct afhankelijk van de atoomtypes. Een stof is giftig als deze in het lichaam reacties laat verlopen die niet horen te verlopen (en daarmee essentiële stoffen kapotmaken), of essentiële chemische reacties verhindert.

Inderdaad is het zo dat atomen van sommige elementen "giftig" worden genoemd. Dat kan dan komen omdat ze radioactief zijn en zo cellen doden, of doordat heel veel stoffen met die atomen erin giftig zijn. Vaak gaat het dan om zware metalen. In andere gevallen is het zuivere element giftig, en kunnen verbindingen daarvan onschuldig zijn (zoals chloor).

Berichten: 180

Re: Alcohol

Maar een nadeel bij overmatig alcoholgebruik is dat je hersencellen verliest. Maar het goede nieuws is dat ze terug groeien 8-[ (maar enorm traag :oops: ). Er kan dus blijvende schade ontstaan door alcoholmisbruik. Maar waarom die hersencellen afgebroken worden, weet ik niet. Daarvoor heb ik ook nog te weinig chemie gehad. Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Alcohol

De bekendste schade aan het lichaam wordt in de lever aangericht door het alcohometabolisme. Waar jij het over hebt is waarschijnlijk het Syndroom van Korsakov.

Zie ook: alcohol op Wikipedia, aceetaldehyde op Wikipedia en Syndroom van Korsakov op Wikipedia

Berichten: 76

Re: Alcohol

Maar waarom die hersencellen afgebroken worden, weet ik niet.


Dat wil ik dus eigenlijk weten

Berichten: 2.337

Re: Alcohol

De ethanol verstoord de verbinding van de synapsen van de zenuwuiteinden waardoor de elektrische signalen niet goed worden doorgegeven.

Je lichaam past zich aan door snerller en hardere signalen te verzenden waardoor je een kater krijgt wanneer de alcohol is gemetaboliseerd.

Dus de hersencellen sterven af omdat de alcohol (of iets anders daardoor) zich op de synapsen legt en de signalen verstoord.

Verbeter mij wanneer ik fout ben aub :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Alcohol

Geef maar een bronvermelding. Wikipedia zegt dat uitdroging de oorzaak is van de hoofdpijn, en aceetaldehyde van het katergevoel. Alcohol inwerkend op de synapsen heb ik nog nooit gehoord.

Berichten: 2.337

Re: Alcohol

één of andere documentaire op canvas "de serieuze zaken zender van belgïe" 8-[

Daarin werd het zo verklaard. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Alcohol

Dit klinkt als het verhaal van de piloot die elke uitgave van het blad Kijk verslond. Hij leerde daar ontzettend veel van. Alleen de verhalen over vliegen, daar stond zoveel onzin in......

Heel veel van dit soort "publieke bronnen" laten de klok luiden zonder te vertellen waar de klepel hangt.

Berichten: 264

Re: Alcohol

maar hoe verloopt dat proces van uitdrogen chemisch gezien dan? en dat met aceetaldehyde?

ik weet dat dat de oorzaak is van vele katersymptomen... maar hoe werkt het dan?

dat van die synapsen klint vreemd maar er zou een bron van waarheid in kunnen zitten, denk ik.

anders.... canvas Afbeelding

:oops: ben ook geïnteresseerd

Berichten: 89

Re: Alcohol

Ik vind wel dat de jeugd z'n hersenen kapot aan het zuipen is.

Maar deze opmerking is dan weer off topic Afbeelding

Re: Alcohol

Het is volgens mij een fysiologisch fenomeen, doordat alcohol in het bloed een hoge osmotische waarde veroorzaakt waardoor water uit de cellen en de intracellulaire ruimte getrokken wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Alcohol

Nee, ook dat niet.

Alcohol is een diureticum, dat wil zeggen dat het de nieren ertoe aanzet om water uit het lichaam te pompen. Als je ~5% alcoholische dranken drinkt, dan drijft de alcohol net zoveel water af als je binnen krijgt. Een biertje van 6% laat je lichaam dus meer dan zijn eigen water uitstoten, en droogt je netto uit. Dit wordt voor wijn, port, cognac, jenever, whisky en rum alleen nog maar erger.

Water drinken is het devies.

Reageer