[scheikunde] Soorten ELISA's

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

[scheikunde] Soorten ELISA's

Hoi!

Ik had een vraagje over de ELISA. Ik weet dat er verschillende soorten zijn o.a.:

Competitieve ELISA

Sandwich ELISA

Non-competitieve ELISA

Maar wanneer wordt de één gebruikt en wanneer de andere? Dat verschil is me nog niet helemaal duidelijk.

Bedankt! :oops:

Berichten: 76

Re: [scheikunde] Soorten ELISA's

Probeer eens te kijken op

Wikipedia

Berichten: 21

Re: [scheikunde] Soorten ELISA's

WIKIPEDIA is natuurlijk het eerste waar ik op kijk maar daar kan ik het niet op vinden wanneer nou sandwich, competitieve of non-competieve ELISA wordt gebruikt.

Het zal wel te maken hebben met de gevoeligheid van de reactie.

Dus wie kan mij helpen?? Afbeelding

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Soorten ELISA's

Competititeve ELISA is dat vrij geneesmiddel samen met enzymgebonden geneesmiddel 'vecht' om de bindingsplaatsen aan de antilichamen. Na scheiding is je gemeten responsie dus omgekeerd evenredig met de concentratie vrij geneesmiddel.

Bij sandwich ELISA laat je eerst het geneesmiddel binden aan de antilichamen en vervolgens voeg je daar weer een complex bij met een enzym dat dus als het ware aan de andere kant van het gebonden geneesmiddel plaatsneemt (vandaar de sandwich). Hier is dus de responsie evenredig met de concentratie vrij geneesmiddel.

Berichten: 28

Re: [scheikunde] Soorten ELISA's

ik heb ergens nog een blaadje liggen met de verschillende technieken hoe ze werken.

Moest je hierin nog geïnteresseerd zijn wil ik het inscannen maar omdat ik zie dat het al tijdje geleden is dat je dit gevraagd hebt is het misschien niet meer nodig?
I used to think maybe I'm crazy but now I am sure!

Reageer