classificatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 40

classificatie

Wanneer men een tweede substituent bijvoegd op de benzeenring moet je de invloed kunnen bepalen zo staat er op mijn lijst:

NH3 - OH - OCH3 - NHCOCH3 ...

Mijn vraag is nu ,

Ik zie nog altijd niet hoe je juist kunt te weten komen wat sterker is dan een ander...

Hoe je kunt zien dat NH3 de sterkste activator is...

Dank u wel ze!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: classificatie

de benzeenring? Dat verwijst vast naar een andere vraag. Zou je ze dan bij elkaar willen houden? Leg je de vraag hier even uit, want zonder context kan ik je in elk geval niet helpen.

Berichten: 40

Re: classificatie

Wanneer men een tweede substituent bijvoegd op de benzeenring moet je de invloed kunnen bepalen via inductieve effecten en mesomere effecten, je moet je substituenten plaatsten in een lijst volgens activatie en de-activatie:

NH3 - OH - OCH3 - NHCOCH3 ...

Ik snap wel dat je alles moet doen via inductieve effecten en mesomeren maar ik zie niet het volgende:

Hoe je kunt zien dat NH3 de sterkste activator is...

Dank u wel ze!!!

Berichten: 40

Re: classificatie

Weet er al iemand een antwoord op mijn vorige vraag? Alvast bedankt

en zou iemand ook mij juist kunnen vertellen waarom COOH een -I heeft?

Is dat door je twee O"s?

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: classificatie

Waarom een bepaalde substituent het sterkste effect heeft kan ik je ook niet vertellen. Helpt het om eens een (andere) uitleg van het fenomeen te lezen?

http://www.cem.msu.edu/~reusch/VirtualText/benzrx1.htm

Berichten: 10

Re: classificatie

volgens mij zit je te klooien met ortho, meta, para richter

Afbeelding

de ortho & para richters zijn: halogenen, amionogroepen, hydroxylgroepen, alkyloxyradicalen en alkylradicalen.

de meta richters zijn: nitro groep, sulfonzuurgroep, cyanidegroep en de carboxylgroep, aldehydegroep en het acylradicaal.

en het is toch logisch dat COOH geladen is?

hoe zou het anders binden met een alkaan?

Berichten: 857

Re: classificatie

Het is trouwens niet een NH3 groep die een zeer sterk activerende groep is maar de NH2 groep. Kijk nu maar eens of je het kan oplossen.

Reageer