CO2 probleem?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 2

CO2 probleem?

Ok, ik heb eigenlijk twee vragen; de eerste is vrij eenvoudig denk ik:

1. Hoeveel % CO2 bevat de buitenlucht. En hoe is deze eruit te halen?

2. In welk proces of processen kan CO2 gebruikt worden om het CO2 probleem al dan niet op kleine schaal aan te pakken?

Toelichting op vraag 2:

Het maakt in eerste instantie niet uit of het energetisch interessant is. Ik probeer alleen een discussie op gang te brengen om te kijken of er in de chemie wereld aandacht is om langs deze weg een oplossing te vinden voor het niet onomstreden CO2 probleem.

Berichten: 497

Re: CO2 probleem?

Ongeveer 0,3 promille in de buitenlucht, vrij weinig dus.

CO2 kan met H2O via de fotosyntheseweg worden omgezet in zuurstof en glucose.

Dit kost net zoveel energie als dat de verbranding van glucose oplevert.

Plantjes halen deze energie uit de zon.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: CO2 probleem?

Heb je deze opdrachten rechtstreeks gekregen, en geef je ze ons ongewijzigd door? Wat heb je zelf al bedacht?

0,3 promille is een beetje aan de lage kant. Bovendien varieert dit sterk over de eeuwen.

Waarom denk je dat het gebruik van CO2 het broeikaseffect helpt?

Berichten: 2

Re: CO2 probleem?

Het gaat hier niet om een specifiek opdracht o.i.d.

Ik hou me gewoon bezig met het vraagstuk van het broeikaseffect. Als het klopt dat er slechts 0,3 promille CO2 in de lucht zit wat is dan het probleem? Het zal meer zijn.

Er word gesproken over afvangen en opslaan van CO2. Dit is net als bij kernenergie niet de oplossing van het probleem, het is alleen het opslaan van afval (uitstel/vertraging van het proces). Ik wil dat daar een echte oplossing voor komt. Ik probeer mensen te prikkelen hier over na te denken en met mogelijke ideëen/oplossingen te komen. Hoe onwaarschijnlijk sommige ideëen ook lijken er zit altijd iets tussen wat toepasbaar is.

Berichten: 147

Re: CO2 probleem?

Kernenergie (kernfusie).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: CO2 probleem?

Er word gesproken over afvangen en opslaan van CO2. Dit is net als bij kernenergie niet de oplossing van het probleem, het is alleen het opslaan van afval (uitstel/vertraging van het proces).


Toch is dit de enige oplossing, zolang de CO2-productie wordt veroorzaakt door het verbranden van uit de bodem gehaalde olie.

Uiteindelijk zit alle CO2, die wij uitstoten nu ook opgeslagen: in de vorm van olie in de bodem.

Van alle geproduceerde CO2 weer olie maken werkt niet.

Van alle geproduceerde CO2 andere producten maken zou kunnen werken, mits dit relatief heel weinig energie kost. Anders blijft het lood om oud ijzer (oud CO2 in dit geval). Overigens is dit ook een vorm van opslaan (in een product i.p.v. in olie).

Het probleem lost zichzelf op zodra we kunnen volstaan met datgene wat de bovengrond ons biedt. Zolang we het van onder de grond halen, brengen we iets in het systeem waarin we leven. Dat heeft consequenties.

Zolang we niet volledig kunnen volstaan met wat de bovengrond biedt en het van onder de grond moeten weghalen, is opslaan van het surplus aan CO2 de enige haalbare mogelijkheid.

Berichten: 70

Re: CO2 probleem?

Met dank aan A. Clark: een ruimtelift is dé oplossing voor onze problemen: radio-actief afval, giftig afval, CO2, gooi het allemaal maar naar de zon. Die weet er wel weg mee. Verder is energie geen probleem meer: zonnepanelen eraan en klaar is kees.

Enige probleempje: een materiaal vinden dat sterk genoeg is die kabel te fabriceren. Dus dames en heren chemici: aan de slag. Vindt dat materiaal!

Voila, ik heb de oplossing aangebracht, nu hoeven jullie het alleen nog maar uit te voeren.

:oops:

Berichten: 497

Re: CO2 probleem?

Ik heb in het kader van "Technasium" eens een onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om plekken in de ruimte te koloniseren.

Ik had in ieder geval bedacht dat we de voor het leven onotbeerlijke stoffen naar (Mars) konden vervoeren met een elektromagnetisch geinduceerd ruimtekanon van een paar kilometer. :oops:

Berichten: 125

Re: CO2 probleem?

marjanne, dat plaatje bij jou, is dat een Renault 4... weet je wel dat zo'n oude auto heel veel CO2 uitstoot? :oops:

sjouke

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: CO2 probleem?

marjanne, dat plaatje bij jou, is dat een Renault 4... weet je wel dat zo'n oude auto heel veel CO2 uitstoot?
Sjouke,

dit is, denk ik, een misverstand. Iedere auto stoot CO2 uit. De mijne verbruikt gemiddeld 1:13,5 dus hij zit daarmee absoluut niet bij de onzuinige auto´s.

Misschien bedoel je CO...?

Tja, dat zal iets meer zijn dan bij de moderne auto met katalysator. Ook aan onverbrande koolwaterstoffen zal hij iets meer uitstoten dan de genoemde moderne auto. Maar we praten hier niet over factoren meer. Temeer niet omdat ik een grote liefhebster ben van de klassieke auto en de bijbehorende rijstijl, die heel veel lijkt op het neije riedn (het nieuwe rijden) (weet je wel: 80 in zijn 5 en 50 in zijn 4, anticiperen en tijdig vaart minderen).

Ik denk al met al dat de schade aan het milieu van mijn oldtimertje minder is dan die van de gemiddelde weggebruiker. ;)

Sorry, maar dit moest even... 8-[

:oops:

Berichten: 147

Re: CO2 probleem?

Nou, daar zou je je nog weleens in kunnen vergissen.

*Het is maar een vermoeden*

Berichten: 364

Re: CO2 probleem?

er zit ongeveer 385 ppm CO2 in de atmosfeer, dit is idd weinig, maar genoeg blijkbaar om infrarood te absorberen zodat het hier merkelijk warmer wordt. Enigste oplossing is alle thermische stookinstallaties zo snel mogelijk te sluiten, en overstappen op kernenergie en (binnen veele jaren, kernfusie). Andere alternatieve bronnen vormen geen oplossing aangezien het rendement vaak te klein is en de kostprijs vaak te hoog. Er is gewoon geen andere oplossing. Helaas wilt de politiek in België tegen 2012 of 2015 alle kerncentrales hier dicht, wat een onvergeeflijke fout zou zijn in mijn ogen.

Om het CO2 probleem op kleinere schaal aan te pakken gebruikt men over het algemeen NaOH. Men verstuift als het ware een natriumhydroxide-oplossing bovenin de schoorsteen naar beneden. Het CO2 reageert tot Na2CO3. Op wereldschaal lijkt me dit onmogelijk.

Ik las wel ergens in een artikel daarover dat men eventueel denkt of al geprobeert heeft op kleinere schaal om CO2 terug de grond in te pompen in poreuze gesteenten, eventueel in lege olie-, en gas-velden die leeg zijn. Of dit een succes was weet ik eigenlijk niet.

Berichten: 385

Re: CO2 probleem?

Nog een manier om koolstofdioxide te verwijderen:

koolstofdioxide + waterstof => methaan + water

methaan => koolstof + waterstof (gaat naar 1e stap)

water => waterstof (naar 1e stap) + zuurstof

Dit wordt / werd in de ruimtevaart gebruikt om lucht te zuiveren. Daar werd de energie geleverd door zonnepanelen. Ik heb geprobeerd de reacties zo goed mogelijk te maken, maar ik weet niet helemaal zeker of het klopt.

Berichten: 364

Re: CO2 probleem?

yochem schreef: Nog een manier om koolstofdioxide te verwijderen:

koolstofdioxide + waterstof => methaan + water

methaan => koolstof + waterstof (gaat naar 1e stap)

water => waterstof (naar 1e stap) + zuurstof

Dit wordt / werd in de ruimtevaart gebruikt om lucht te zuiveren. Daar werd de energie geleverd door zonnepanelen. Ik heb geprobeerd de reacties zo goed mogelijk te maken, maar ik weet niet helemaal zeker of het klopt.
aan het nut hiervan kan natuurlijk getwijfeld worden. We zetten CO2 om in methaan (wat een hoop energie kost, evenveel als je door de verbranding verkrijgt) en gaan het dan later gewoon weer verbranden waardoor die CO2 weer vrijkomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: CO2 probleem?

Ehm waar zie jij precies een verbranding staan? :oops:

Reageer