[scheikunde] Reactievergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] Reactievergelijkingen

hOoii..

ik heb een groot probleem.. k zit in me examen jaar.. en heb t ontzettend moeilijk met scheikunde.. op dit moment weer... het zit namelijk zo.. het gaat oevr titraties.. maar nu moet ik met het optellen van twee halfvergelijken een reactieverglijking afleiden.. en dat met de stoffen, Mohr's zout = FeSO4 x (NH4)2SO4 x XH2O, kalium permanganaat en zwavelzuur.. HELP.. kan iemand me misschien uit legge hOe?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen

Als je eerst eens alle breezahtaal uit je bericht haalt misschien wel :oops: . Je weet wel, Nederlands, zoals je dat vak hebt (gehad).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen

Dat niet alleen, maar ook nog wat anders:

1. Open een eigen topic, want je kaapt het topic van een ander over een ander onderwerp. Dat is erg onbeschoft tegenover die persoon, bovendien maakt dat het geheel buitengewoon onoverzichtelijk. Ik heb hem nu apart voor je weg gezet.

2. Kijk eens in de help (klik hier) hoe je sub- en superscript gebruikt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen

Oww.. sorry =O... ja ik weet ook niet precies hoe dit allemaal werkt, want ik ben niet zo slim =P.. en daarom vraag ik ook of mensen me willen helpen.. 0=).. en ik zal wel proberen me aan mijn ABN te houden :oops: ...

Dusss... waar waren we.. owja.. kan iemand mij misschien helpen met mijn reactievergelijkingen, want ik snap er echt helemaal niets van!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen

Wat zou dit voor een reactie zijn denk je, als je al spreekt over halfreacties?

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen

Ben je misschien in het bezit van een Binas?

Dan ben je al een heel stuk op weg.

Sla open op tabel 48

Daar staan een hele reeks halfreacties in. Daarbij staan standaardelectrodepotentialen.

Linksboven staan de sterkste oxidatoren en rechtsonder staan de sterkste reductoren.

Oxidatoren nemen electronen op.

Reductoren staan electronen af.

Wanneer je twee halfreacties optelt dan betreft dit altijd een halfreactie van een oxidator die electronen opneemt en een reductor die electronen afstaat.

Je kunt ze alleen bij elkaar optellen als het aantal electronen dat wordt opgenomen klopt met het aantal electronen dat wordt afgestaan.

KMnO4 is een oxidator en in oplossing is dit MnO4- Dit is een vrij sterke oxidator en staat dus linksboven ergens.

Half reactie: MnO4- + 8 H+ + 5e- -> Mn2+ + 4 H2O

Nu aan jou de vraag: wat krijg je allemaal voor deeltjes wanneer je Mohr's zout oplost en kun je er een vinden die in de tabel staat en electronen wil afstaan (reductor is)

Groeten Jose

PS: Maak met je scheikunde docent een plan om wat in te halen op SK gebied anders haal je dat examen niet

Reageer