Springen naar inhoud

Studentenverenigingen: pro of contra?

• Log in om te kunnen reageren

Poll: Hoe staan jullie tegenover studetenclubs/verenigingen? (21 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. positief (8 stemmen [38.10%])

Percentage van stemmen: 38.10%

2. negatief (2 stemmen [9.52%])

Percentage van stemmen: 9.52%

3. sommige aspecten vind ik positief, andere negatief (9 stemmen [42.86%])

Percentage van stemmen: 42.86%

4. daar kan ik niet over oordelen (2 stemmen [9.52%])

Percentage van stemmen: 9.52%

Stem Gasten kunnen niet stemmen

Studentje

Studentje

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2005 - 18:22

Hey! Als we het dan toch over studeren gaan hebben (hier bijvoorbeeld),
zit er iemand van jullie in een studentenvereniging of iets dergelijks?
Of ben je er principieel tegen?
Misschien ben je ooit wel eens gedoopt, maar heb je er voor de rest niks meer mee van doen?
Of zit je in alle verenigingen in je buurt en daarbuiten?

Graag je mening!
Ikzelf zou: "positief" kiezen (vanwege mijn ervaringen tot nu toe).
Alles is relatief...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 november 2005 - 18:31

Ik denk dat je goed onderscheid moet maken tussen de verenigingen. Er zijn studentenverenigingen die behalve de sociale contacten ook voor studiebelangen opkomen (bijvoorbeeld excursies, een tentamenbank, boekenverkoop). Deze zijn meestal studiegericht (voor natuurkunde is bijvoorbeeld de FMF, Arago of A-Eskwadraat).

Een tweede type vereniging is alleen voor het sociale contact gebeuren (lees bier drinken :roll: ). Hier vind je dus mensen van allerlei verschillende studierichtingen. De meest bekende in Groningen zijn Vindicat en Albertus.

Tegen het eerste type vereniging kan ik alleen maar positief staan. Daar ben ik dan ook lid van en zelfs actief in een van de commissies. De tweede hoeft van mij persoonlijk niet.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 november 2005 - 23:23

Hierin sta ik Bart helemaal bij. In andere dingen ook hoor, maar hierin helemaal! Zgn studievereningen organiseren studiegerichte excursies, lezingen, maken een almanak, regelen korting voor studieboeken, kortom: erg nuttig om lid van te zijn. Studentenverenigingen, waar Bart 2 nogal in het oog springende voorbeelden noemt (niet elke studentenvereniging is 1 groot zuipfestijn van hossende koorballen, in tegendeel, die verenigingen zijn in de minderheid.) Er zijn ook studentenspotclubs, zoals volleybalclub Protos in Utrecht, Donitas in Groningen, voetbalclub Knickerbockers in Groningen, etc. Deze verenigingen hebben ook een doel: het beoefenen van een sport, vaak in competitieverband. Dat spreekt mij het meest aan, naast de studievereniging. Sommige van die clubs spelen ook op hoog niveau, en lidmaatschap mag alleen als je studeert, tot meestal een jaar na je afstuderen. Natuurlijk lusten ze hem daar ook wel, maar het is niet de hoofdreden.
Appareo decet nihil munditia?

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 21 november 2005 - 10:02

Er is onderscheid tussen studieverenigingen en studentenverenigingen. Ikzelf ben lid van een studievereniging en ben hier ook actief in geweest als plv voorzitter en in de activiteitencommissie. Het heeft een aantal voordelen.
Ten eerste bewaren we veel verslagen van projecten die met een ruime voldoende zijn afgesloten en oude tentamens. Hier kunnen jongerejaars inkijken en gebruiken (plagiaat wordt niet toegestaan, stukjes als bijlage opnemen wel). Ook komen we op voor de belangen van de studie en de studenten in de zin van goede roosters, alleen voordelige samenwerkingen enz. Verder organiseren we (soms nuttige) excursies en leuke dingen als pooltoernooitjes, karten, snowboarden enz. In die zin is het best nuttig dus.
Van een studentenvereniging ben ik niet lid. Behalve het contact met andere studies zie ik hiervan het nut niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Maybe

Maybe

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 november 2005 - 11:41

Ik denk dat ook de sociale studentenverenigingen nuttig zijn. Als je gaat werken heb je een netwerk nodig, hoe groter en beter dat netwerk hoe meer succes je hebt, dit geldt voor bijna iedere baan wel inmiddels. Zoals metallica zegt 'Its not who you are, its who you know'. Ik ben het hier niet mee eens maar vind succesvol zijn in wat ik doe wel belangrijk. Dit kun je om ethische redenen willen negeren, maar dan sta je vooral jezelf in de weg. Natuurlijk zijn er meerdere manieren om een netwerk te ontwikkelen, maar degenen met een superieur netwerk hebben over het algemeen meer kansen (superieur op de arbeidsmarkt, niet als mens, daar geloof ik niet in). Een studentenvereniging is dus ook beroepsmatig zinvol, al zou ik zelf niet kiezen voor een zuip-vereniging met typische ballen erin... :roll:
Think or die

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures