omzetting

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 6

omzetting

Ik heb nog ongeveer 100 gram zilversulfaat. Weet iemand een niet te omslachtige methode om dit te transformeren naar zilvernitraat?

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: omzetting

Oplossen in salpeterzuur, filtreren en dan indampen?

Berichten: 3.145

Re: omzetting

Chemaster, hoe zie jij dat voor je? Zie jij AgNO3 ontstaan en H2SO4? Het is wat anders dan zilvermetaal oplossen.

Het zal nog niet zo heel eenvoudig zijn om dit om te zetten. Ag2SO4 is maar zeer moeizaam oplosbaar (ik geloof 8 gram per liter water en dan tergend langzaam).

Wat misschien zou kunnen is het materiaal zeer fijn vermalen en dan toevoegen aan een flinke hoeveelheid water en dan NaOH/hydrochinon-oplossing toevoegen. Dan zou het omgezet kunnen worden naar fijn verdeeld metallisch Ag. Dit Ag kun je dan eerst heel goed spoelen en dan oplossen in HNO3. Maar of dit nou echt een succes wordt? Om dat Ag zuiver te krijgen zal nog niet meevallen, er blijft in het neerslag van het metaal veel troep achter, zoals niet-gereageerd Ag2SO4, natrium ionen, restanten van je reductor, etc. Je zou dan het Ag moeten smelten, zodat alle rommel komt bovendrijven.

Soms heb je van die stoffen, die je maar beter niet kunt omzetten, zeker niet als je niet de beschikking hebt over een goed uitgerust lab. Ik denk dat Ag2SO4 daar een voorbeeld van is. Het is eigenlijk jammer om zo'n stof op die manier te verprutsen, want het is een redelijk kostbare chem (zeker zo'n 30 euro per 100 gram, ik denk nog wel meer).

Waarom wil je eigenlijk een omzetting naar AgNO3? Als je daar meer over vertelt, dan is er misschien wel een alternatieve methode om jouw doel te bereiken, zonder omzetting naar AgNO3.

Nog een andere manier is de volgende omzetting :oops: :

Ag2SO4 --> €€€€€€ ---> AgNO3.

eBay?

Berichten: 173

Re: omzetting

Kan je het niet met een brander verwarmen zodat het ontleed?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: omzetting

Ontleedt in wat?

Berichten: 3.145

Re: omzetting

Aan dat ontleden heb ik ook wel gedacht, maar is dat praktisch uit te voeren voor lactose? Ik denk toch wel dat je moet gaan tot een graadje of 600, 700 en dat vind ik nou niet iets dat je zonder bijzonder goede lab-voorzieningen kunt doen. Sulfaten zijn toch behoorlijk stabiel en die ontleed je niet zo gemakkelijk.

Bij voldoende hoge temperatuur zal Ag2SO4 vast wel ontleden:

Ag2SO4 ---> Ag2O + SO3

en/of

Ag2SO4 ---> Ag2O + SO2 + ½O2

en bij verder verhitten:

2Ag2O ---> 4Ag + O2

Ik denk echter niet dat lactose dit zomaar gaat doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: omzetting

Ehm lactose? Het ging toch over zilversulfaat? :oops:

Berichten: 173

Re: omzetting

lactose is de naam van de topic opener :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: omzetting

D'oh. Maar het paste verder zo goed in de context :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: omzetting

Als het zilvernitraat niet volledig zuiver hoeft te zijn, zou je het kunnen oplossen in water en dan een equivalente hoeveelheid bariumnitraat kunnen toevoegen.

Berichten: 3.145

Re: omzetting

100 gram zilversulfaat, 8 gram per liter oplosbaarheid --> 12.5 liter nodig. Wil je iets sneller werken (zilversulfaat lost nl. erg langzaam op als er al aardig wat is opgelost in water), dan pakweg 20 liter.

Het is te doen, maar of lactose daar nu zo blij van wordt? Maar het heeft ook wel zijn charme, in plaats van werken met bekerglaasjes en erlenmeyers werk je nu met jerrycans en emmers :oops: .

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: omzetting

Zie je je zelf dat al indampen :oops:

Berichten: 3.145

Re: omzetting

Je moet natuurlijk wel de juiste brander hebben, maar dan lukt het wel hoor.

Bij deze een fotootje van mijn labbrandertje voor het iets grotere werk:

Afbeelding

:oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: omzetting

Mja als je zo gaat beginnen...kiep er dan meteen een kilo metallisch natrium in ofzo :/

Berichten: 6

Re: omzetting

Ik ben zeer aangenaam verrast door de vele reacties. Dat oplossing in water wel zeer veel tijd vergt, had ik al begrepen, evenals de onmogelijkheid van het salpeterzuur. Ik heb zelf eerst gedacht aan een sterke ammoniakoplossing, om er een complex ion van te maken, maar vond geen literatuur hierover.

Met de methode van het verhitten bereik je iets (tenslotte maakte men in de late middeleeuwen zwavelzuur door sterke verhitting van onder andere in de natuur voorkomend ijzersulfaat) en die brander is helemaal geweldig . . .

Ik denk dat de beste methode die van |Woelen is: verkopen of, beter nog: ruilen!

Dus: iemand zin om zilversulfaat (kwaliteit Merck) te ruilen voor zilvernitraat (mag wat mindere kwaliteit zijn)? Ik wil het nitraat gebruiken voor neerslagreacties en het maken van complexe ionen.

In ieder geval: bedankt iedereen die gereageerd heeft! :oops:

Reageer