[scheikunde] Anode/Kathode

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[scheikunde] Anode/Kathode

Hallo,

Redox vind ik altijd erg lastig.

Maar nu denk ik dat het door heb... maar ben er niet zeker van.

Bij een Galvanische cel ken ik de regels KRAO en niet-KNAP.

De + pool is dus de Kathode en Reductor.... aan de kathode vindt dus oxidatie plaats.

bv. Zn(s) --> Zn^2+ + 2e dan is Zn(s) een reductor en deze staat elektronen af.

De - pool is dus de Anode en Oxidator... aan de anode vindt dus reductie plaats.

bv. Cu^2+ + 2e --> Cu(s) dan is Cu^2+ een oxidator die elektronen op kan nemen.

De uitgewisselde elektronen stromen van + naar -???

Heb ik het nou goed? Ik haal het de hele tijd door elkaar.

Berichten: 915

Re: [scheikunde] Anode/Kathode

Kathode: reductie

Anode: oxidatie

medeklinker-medeklinker

klinker-klinker

negatieve pool: teveel (negatieve) elektronen-->afgeven

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Anode/Kathode

Malabarista schreef:Hallo,

Redox vind ik altijd erg lastig.

Maar nu denk ik dat het door heb... maar ben er niet zeker van.

Bij een Galvanische cel ken ik de regels KRAO en niet-KNAP.

De + pool is dus de Kathode en Reductor.... aan de kathode vindt dus reductie plaats.

bv. Zn(s) --> Zn^2+ + 2e  dan is Zn(s) een reductor en deze staat elektronen af.

De - pool is dus de Anode en Oxidator... aan de anode vindt dus oxidatie plaats.

bv. Cu^2+ + 2e --> Cu(s)  dan is Cu^2+ een oxidator die elektronen op kan nemen.
Maar dan kloppen mn reacties ook niet toch? die moeten dan toch net andersom?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Anode/Kathode

De kathode levert toch elektronen en is de min-pool? Net zoals in jouw reactie :oops:

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Anode/Kathode

Kathode is toch alleen de - pool bij elektrolyse?

De Kathode levert dus elektronen? Dus de elektronenstroom loopt van Anode naar Kathode?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Anode/Kathode

Als de kathode elektronen levert, gaan ze naar de anode om hier een reductie te bewerkstelligen aan de oxidator dat dus de pluspool is en de elektronen ontvangt.

Lees het bovenstaande tien keer door en er zal op een gegeven moment een schakelaar in je hersens omspringen.

Maar dit zal je bij natuurkunde toch ook gehoord moeten hebben dat eigenlijk de stroom van - naar + loopt? :oops:

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Anode/Kathode

Dank je wel 8-[

Ja, heb dat ook wel ooit gehoord. Maar in de stress vlak voor een tentamen haal ik het allemaal door elkaar. Plus dat dit niet het enige is wat gekend moet zijn (ook nog Z-B, Oplosbaarheid, Reactiekinetiek en ga zo maar door :oops: ).

Pfff... morgen nog een dagje om alles nog eens door te kijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Anode/Kathode

Ik vind het hele verhaal een beetje verwarrend en er staan hier en daar ook onjuistheden in.

Hoe dan ook, wat epiphonix zegt, is altijd juist:
Kathode: reductie

Anode: oxidatie
De reactie van Zn naar Zn2+ gebeurt aan de anode, het is de oxidatie.

De reactie van Cu2+ naar Cu(s) gebeurt aan de kathode, hit is de reductie.

De electronenstroom loopt (buitenom) van anode naar kathode. De stroom loopt de andere kant op. De kathode is dus plus, de anode is min.

Bij electrolyse is alleen het plusmin-verhaal andersom: kathode min en anode plus.

Mmm, ik bedoel niet dat epiphonix het altijd juist heeft, maar dat het gegeven dat hij nu beweert altijd opgaat... :oops:

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Anode/Kathode

Maar nu is het nog een beetje verwarrend voor mij:

Bij Galvanische cel: KRAO en KPAN, elektronen stroom van - naar + (van anode naar kathode)

Bij elektrolyse cel: KRAO en KNAP, de elektronen stromen hier dan ook van - naar +??? (dus van kathode naar anode)

Berichten: 52

Re: [scheikunde] Anode/Kathode

Misschien helpt deze animatie, met daarbij nog eens de halfreacties in de electrolyse-cellen:

http://www.eurochlor.org/animations/membrane-cell.asp

Chloor blijkt ook geluid te maken :oops:

Reageer