[scheikunde] Titratie van Mohr's zout

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Titratie van Mohr's zout

Hallo,

Ik moet voor scheikunde een practicum doen. Het is een titratie van Mohrszout, kaliumpermanganaatoplossing en zwavelzuur

Ik zal de opdracht even overtypen.

Mohrszout is het dubbelzout van ijzer(II)sulfaat en ammoniumsulfaat. Het bevat kristalwater.

De formule van het morhrszout is FeSo4 . (NH4)2(SO4) . x H20.

We kunnen de hoeveelheid Mohrszout bepalen door titratie met een kaliumpermanganaatoplossing, omdat de ijzer(II)ionen door het permanganaat worden geoxideerd. Wanneer de hoeveelheid mohrszout bekend is ben je vervolgens in staat het aantal moleculen kristalwater per ijzer(II)ammoniumsulfaat 'molecuul' te berekenen.

Uitvoering

- de buret wordt gevuld met de kalumpermanganaat oplossing.

- Spoel de pipet voor met de Mohrszout oplossing en pipetteer 25,00 ml in een erlenmeyer.

- Voeg verolgnes 10 mL 2 M zwavelzuur oplossing toe.

Titreer nu tot een blijvende lichtroze kleur.

- Voer ook een duplo uit.

Vragen

1 Leid door het optellen van twee halfvergelijkingen de reactievergelijking af.

2 Leg uit waarom zwavelzuur wordt toegevoegd?

3 leg ook uit waarom de hoeveelheid zwavelzuur niet erg nauwkeurig bekend hoeft te zijn.

4 Wanneer men voor het aanzuren zoutzuur gebruikt in plaats van zwavelzuur misluktde bepaling. Leg uit hoe dit komt. gebruik bij je uitleg ook een reactieverglijking.

5 waarom is er geen indicator nodig

6 bereken de molariteit van de KMnO4 oplossing

Bereken het kristalwater gehalte in Mohrszout.

Een oplossing van Mohrszout blijft maar korte tijd geod. Geef hier een verklaring voor.

uitwerkingen

1. Dat is al de eerste vraag die ik wilde stellen. Ik kom niet geheel uit de reactievergelijingen. Je moet in iedergeval de reductor en oxidator opzoeken.

en daar de voledige vergelijking van maken.

Ik heb als stoffen aanwezig opgeschreven: K+, MnO4-, Fe2+, SO4-, NH+, SO42-, H2O, maar moet hierbij ook het zwavelzuur worden betrokken? want in dat geval hoort er ook nog H+ en CL- bij.

2. Hier wist ik het antwoord ook niet op, maar heeft het iets te maken met dat er tijdens de reactie zuur wordt verbruikt, en daardoor zuur moet worden toegevoegd?

3. Heeft dat te maken ermee dat de concentratie neit afhangt van het zwavelzuur.

4. Als er zoutzuur wordtgebruik onstaat er toch iets met chloor? wat is hier de reactievergelijing precies van?

5. Omdat het kaliumpermanganaat als paars is, dat levert de paarse kleur van de vloeistof op. Als er voldoende KMnO4 heeft gereageerd dan blijft de oplossing paarsroze.

6. Deze lukt me wel alleen moet ik eerst de reactievergelijking goed hebben.

7. :S:S:S

8. ??????

Degene die me helpt hiermee is egt een schat!! Heel erg bedankt alvast!! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie van Mohr's zout

Zou je de zoekopdracht even willen gebruiken en de rest van je klas daar ook heen willen verwijzen? Er zijn hier al twee topics over en heel toevallig zijn ze beide van dit weekend :oops:

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Titratie van Mohr's zout

Ik ben nog wat vergeten

dit stond nog op het bord en dat is nog belangrijk voor het uitwerken

KMnO4 1,54 g/L

Mohrs 23,0 g/L

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie van Mohr's zout

Als het goed is was die concentratie Mohr's zout 23,05 g/l. Dat topic vind je dus wanneer je de zoekfunctie gebruikt.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Titratie van Mohr's zout

Sorry ik had dat stukje erbij getypt en daarna zag ik dat u de reactie had geplaatst, maar ik ga ff zoeken

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Titratie van Mohr's zout

Marrrriej schreef: Hallo,

Ik moet voor scheikunde een practicum doen. Het is een titratie van Mohrszout, kaliumpermanganaatoplossing en zwavelzuur

Ik zal de opdracht even overtypen.

Mohrszout is het dubbelzout van ijzer(II)sulfaat en ammoniumsulfaat. Het bevat kristalwater.

De formule van het morhrszout is FeSo4 . (NH4)2(SO4) . x H20.

We kunnen de hoeveelheid Mohrszout bepalen door titratie met een kaliumpermanganaatoplossing, omdat de ijzer(II)ionen door het permanganaat worden geoxideerd. Wanneer de hoeveelheid mohrszout bekend is ben je vervolgens in staat het aantal moleculen kristalwater per ijzer(II)ammoniumsulfaat 'molecuul' te berekenen.

Uitvoering

- de buret wordt gevuld met de kalumpermanganaat oplossing.

- Spoel de pipet voor met de Mohrszout oplossing en pipetteer 25,00 ml in een erlenmeyer.

- Voeg verolgnes 10 mL 2 M zwavelzuur oplossing toe.

Titreer nu tot een blijvende lichtroze kleur.

- Voer ook een duplo uit.

Vragen

1 Leid door het optellen van twee halfvergelijkingen de reactievergelijking af.

2 Leg uit waarom zwavelzuur wordt toegevoegd?

3 leg ook uit waarom de hoeveelheid zwavelzuur niet erg nauwkeurig bekend hoeft te zijn.

4 Wanneer men voor het aanzuren zoutzuur gebruikt in plaats van zwavelzuur misluktde bepaling. Leg uit hoe dit komt. gebruik bij je uitleg ook een reactieverglijking.

5 waarom is er geen indicator nodig

6 bereken de molariteit van de KMnO4 oplossing

Bereken het kristalwater gehalte in Mohrszout.

Een oplossing van Mohrszout blijft maar korte tijd geod. Geef hier een verklaring voor.

uitwerkingen

1. Dat is al de eerste vraag die ik wilde stellen. Ik kom niet geheel uit de reactievergelijingen. Je moet in iedergeval de reductor en oxidator opzoeken.

en daar de voledige vergelijking van maken.

Ik heb als stoffen aanwezig opgeschreven: K+, MnO4-, Fe2+, SO4-, NH+, SO42-, H2O, maar moet hierbij ook het zwavelzuur worden betrokken? want in dat geval hoort er ook nog H+ en CL- bij.

2. Hier wist ik het antwoord ook niet op, maar heeft het iets te maken met dat er tijdens de reactie zuur wordt verbruikt, en daardoor zuur moet worden toegevoegd?

3. Heeft dat te maken ermee dat de concentratie neit afhangt van het zwavelzuur.

4. Als er zoutzuur wordtgebruik onstaat er toch iets met chloor? wat is hier de reactievergelijing precies van?

5. Omdat het kaliumpermanganaat als paars is, dat levert de paarse kleur van de vloeistof op. Als er voldoende KMnO4 heeft gereageerd dan blijft de oplossing paarsroze.

6. Deze lukt me wel alleen moet ik eerst de reactievergelijking goed hebben.

7. :S:S:S

8. ??????

Degene die me helpt hiermee is egt een schat!! Heel erg bedankt alvast!! 8-[
1. MnO4- + 5e <---> Mn2+ +4H2O

5Fe2+ <----------> 5 Fe3+ + e

MnO4- + 8H+ + 5Fe2+ <-----> Mn2+ + 5 Fe3+ + 4H2O

2.Zwavelzuur zorgt voor een zuurmilieu en zorgt ervoor dat Fe2+ niet omgaat tot Fe3+

3. weet niet meer

4. idem

5. Je titreer met kaliumpermanganaat ( is een zelf indicerende stof)

6. probeer t eerst zelf!!! :oops:

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Titratie van Mohr's zout

Thnxx,,,

Maarrre het meeste is me nu gelukt met maken, had ik ook al gemakat voordat ik dit las, maarrre uhmm weet jij misschien waarom je geen zoutzuur mag gebruiken?? het was toch iets met dat er chloorgas ontstond? en wat is daar de juiste reactievergelijking bij?

Alsvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie van Mohr's zout

Je oxideert chloride tot chloorgas met permanganaat, ik denk dat je die toch wel zelf kan vinden :oops:

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Titratie van Mohr's zout

dus is het dan Cl2+ + Mno4- => chloorgas

zoiets??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Titratie van Mohr's zout

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marrrriej, wil je alsjeblieft sub- en superscript gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie van Mohr's zout

Ehm Cl2 is chloorgas. En we gaan niet gissen want daarmee kom je er dus niet. :oops:

Reageer