Springen naar inhoud

chemisch evenwicht

• Log in om te kunnen reageren

bgeorge

bgeorge

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2007 - 15:55

Ik had een vraagje ivm de evenwichtsconstante te berekenen. Dit is de opgave: Gasvormig nitrosylbromide NOBr wordt in een vat gebracht waar het bij 25 graden gedeeltelijk ontbindt volgens:

2NOBr(g)<---> 2NO(g) + Br2(g)

Bij evenwicht bedraagt de dichtheid van het gas 0,1861 g/L en de totaaldruk 0,0515 atm.
Bereken K

Hoe begin ik hier nu aan? Kom ik niet een aantal gegevens te kort?
Bedankt voor te helpen!

# Moderatoropmerking
Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Beryllium, 17 februari 2007 - 13:25

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2007 - 17:10

Je komt inderdaad gegevens tekort. Maar misschien kun je die aannemen, omdat dat bij deze opgave mag of omdat ze niet belangrijk zijn.

Het volume van het vat... (is niet belangrijk, dus ga uit van een rekentechnisch makkelijke inhoud)
Als je dan dat volume hebt aangenomen, kun je berekenen hoeveel nitrosylbromide aanvankelijk in dat vat was gebracht (in gram en in mol, met de dichtheid).

Het aantal mol deeltjes kun je uit de totaaldruk en het aangenomen volume halen. Je moet hierbij wel weer een aanname doen, nl. dat het een ideaal gas is. Als daarover niets in de opgave staat, mag je dat wel aannemen lijkt me. Anders kom je er niet uit.

Uit het totaal aantal mol deeltjes kun je als laatste de evenwichtsconstante berekenen.

Veranderd door Marjanne, 15 januari 2007 - 17:10

Bots

Bots

• >25 berichten
  • 55 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2007 - 18:18

Gebruik de algemene gaswet P . V = n . R . T (bij ideale gassen).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures