deltaH°

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

deltaH

De verbrandingswarmte van formaldehyde, H2CO(g) en mierezuur HCOOH(vl) tot CO2(g) en H2O(g) bedraagt respectievelijk -563 en -270 kJ. Bereken deltaH° voor:

H2CO(g) + 0,5 O2(g)---> HCOOH(vl)

de uitkomst is -293 maar hoe kom ik hieraan, ist het gewoon -563 + 270, hoe komt dit juist? Ik zie het hier echt niet in...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: deltaH

Vormingswarmte eindproduct minus vormingswarmte beginproduct. Vormingswarmte van elementen kun je weglaten, omdat die hierin "niet bestaan".

Berichten: 3.145

Re: deltaH

Iedere verbinding heeft a.h.w. een bepaalde energieinhoud, maar helemaal absoluut is deze niet. Deze is relatief t.o.v. een andere verbinding (of set van verbindingen).

H(formaldehyde) - H(kooldioxide) = -563 kJ/mol

H(mierenzuur) - H(kooldioxide) = -270 kJ/mol

Om nu van formaldehyde naar mierenzuur te bepalen kun je de vergelijkingen van elkaar aftrekken. De twee H's voor kooldioxide vallen dan tegen elkaar weg en dan kom je dus uit op

H(formaldehyde) - H(kooldioxide) - (H(mierenzuur) - H(kooldioxide)) = -563 - (-270) kJ/mol

dit levert:

H(formaldehyde) - H(kooldioxide) - H(mierenzuur) + H(kooldioxide) = -563 + 270 kJ/mol

en werk je dit uit, dan valt de H(kooldioxide) weg en houd je over:

H(formaldehyde) - H(mierenzuur) = -293 kJ/mol

Zie het maar als twee bergtoppen.

De ene heeft een hoogte van 563 meter boven zeeniveau. De andere heeft een hoogte van 270 meter boven zeeniveau. Wat is dan de hoogte van de eerste bergtop t.o.v. de tweede?

=====================================================

Met dit verhaal moet je wel een beetje oppassen, als de grootte van de moleculen verschilt. Zo levert 1 mol butaangas meer energie bij volledige verbranding dan 1 mol methaangas, maar butaangas levert dan ook 4 maal zo veel kooldioxide.

Zou je de energie-delta willen bepalen voor omzetting van 4 methaan naar 1 butaan molecuul, dan moet je weer de H(kooldioxide) wegwerken, maar omdat je nu voor butaan 4 kooldioxide hebt, tegen 1 voor methaan, moet je de deltaH voor methaan naar kooldioxide met 4 vermenigvuldigen, anders werkt dat principe wat ik daarnet beschreef niet. Het aantal moleculen kooldioxide moet nl. precies wegvallen bij die min-som.

Berichten: 26

Re: deltaH

Bedankt, ik wil toch ook even zeggen dat dit forum echt super is, ik heb al zoveel hulp gekregen van allerhande mensen en heb nu meer vertrouwen in mijn chemische uhum vaardigheden, echt bedankt!!!

Reageer