Sterke basen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 219

Sterke basen

Hoi, nog eventjes voor ik naar mijn examen vertrek:

geeft 2 sterke basen ( duidelijk verschillend) en benoem

Mijn antwoord:

Ca(OH)2 calciumhydroxide

S 2- ? hoe noemt dat ? zwavel oxide??

is dit een goed antwoord denken jullie??

(want je zou ook kunnen Mg(OH)2 enzo kunnen zeggen maar da is nie zo heel erg verschillend van Ca(OH)2 é?)

Dank u !

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Sterke basen

S 2- zegt mij niets.

Ca(OH)2 is een goed antwoord (of NaOH, KOH, Mg(OH)2)

Een andere mogelijkheid is Na2CO3 (soda) of K2CO3, waarbij het CO32--ion de eigenlijke base is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Sterke basen

Ah...,

Gebruik dan ook sub- en superscript !!! 8-[

S2- is sulfide en is ook een goed antwoord (Na2S, bijvoorbeeld).

:oops:

Berichten: 3.145

Re: Sterke basen

De vraag was sterke basen, en carbonaat en sulfide zijn niet echt sterk (geen volledige ionisatie).

Echt sterke basen, anders dan hydroxide zijn bijv. de alkalimetaal hydriden, alkoxiden en amiden, bijv. NaH, NaNH2, NaCH3CH2O.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Sterke basen

Tja woelen, maar met zijn niveau 2 gaan deze een beetje te ver denk ik. matthieuvd weet (nog) niet eens dat
S 2-
sulfide wordt genoemd. Dus wat moet hij dan met hydriden, alkoxiden en amiden...? :oops:

8-[

Edit: zelfs niveau 1 zie ik nu.

Berichten: 3.145

Re: Sterke basen

Marjanne, ik ben het met je eens. Er zijn echter ook wel wat minder extreme basen, die hij vast wel zal kennen.

Wat te denken van Na2O, simpelweg natrium oxide? Dit is ook een zeer sterke base, sterker dan NaOH.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Sterke basen

Hele goeie.., woelen.

Ik moet steeds denken aan wat jij postte:
De vraag was sterke basen, en carbonaat en sulfide zijn niet echt sterk (geen volledige ionisatie).


Maar nu weet ik wat me bezighield: geen volledige ionisatie hoort toch juist bij een sterke (relatief sterke) base? Volledige ionisatie hoort bij een zwakke base. :oops:

Berichten: 385

Re: Sterke basen

Er valt ook nog te denken aan NH3.

Berichten: 3.145

Re: Sterke basen

Bij een sterke base zal in water (vrijwel) alles worden omgezet naar het geconjugeerde zuur en het water wordt omgezet naar hydroxide. Dat is dus volledige ionisatie. Misschien kan ik beter spreken over volledige hydrolyse.

Voorbeeld:

CO32- + H2O <<---> HCO3- + OH-

Hier ligt het evenwicht toch nog een behoorlijk stuk links, dus een zwakke base.

Met amide is het precies andersom:

NH2- + H2O <---->>>> NH3 + OH-

Hier ligt het evenwicht extreem sterk rechts, zodanig zelfs dat je wel kunt stellen dat er geen amide meer overblijft in waterige oplossing. Hier heb je dus een voorbeeld van een sterke base.

Voor alle bases, sterker dan hydroxide en dat zijn alle voorbeelden die ik genoemd heb in dit thread geldt dat je die sterke niet kunt waarnemen. Het wordt a.h.w. afgetopt door de beperking van water.

Zuren en basen hebben een bepaalde sterkte, welke hoort bij het zuur of de base. Daarnaast heb je de observeerbare sterkte van een zuur of een base. Deze wordt beperkt door het oplosmiddel. Voor water geldt dat alle basen, sterker dan hydroxide even sterk lijken en alle zuren, sterker dan H3O+ lijken even sterk.

Met ammoniak als oplosmiddel kun je sterkere basen van elkaar onderscheiden. Alle basen, sterker dan NH2- lijken in ammoniak even sterk. Basen, sterker dan hydroxide, maar minder sterk dan amide kun je dus wel onderscheiden in ammoniak. Alkoxiden bijvoorbeeld ioniseren maar deels in ammoniak, terwijl ze volledig ioniseren in water:

CH3CH2O- + H2O ---> CH3CH2OH + OH-

CH3CH2O- + NH3 <<---> CH3CH2OH + NH2-

Berichten: 3.145

Re: Sterke basen

Er valt ook nog te denken aan NH3.
Dit is maar een zwakke base.

Reageer