[Natuurkunde] Vraag over versnelling en snelheid.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 19

[Natuurkunde] Vraag over versnelling en snelheid.

Een antilope haalt een snelheid van 72m/s. Na de start heeft de antilope 100m nodig om deze snelheid te bereiken. Bereken de versnelling.

Volgens mijn boek mag je hier de gemiddelde snelheid(Vgem) bereken door V1+V2/2 te doen. Maar normaal bereken je de Vgem toch door:

Vgem=delta S/ delta t ?

Help me !

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] Vraag over versnelling en snelheid.

Ik denk dat ze bedoelen dat je de beginsnelheid + eindsnelheid door 2 mag delen om je v gemiddeld te krijgen

Is toch vrij logisch ?

Startsnelheid is 0 m/s

Eindsnelheid is 72 m/s

Wat denk je nu zelf dat de gemiddelde snelheid is ? :wink:

Re: [Natuurkunde] Vraag over versnelling en snelheid.

72m/s is wel extreem snoeihard hoor moet vast 72km/uur zijn dus 20m/s.

welnu je hebt x = a*t^2/2 en v = a*t (a = versnelling) ofwel met de getalletjes 100 = a*t^2/2 en 20 = a*t

dan vul je die 20 = at gewoon in in dat eerste formule zodat die a eruit mikt dusz:

100 = 10t dus t = 10s en dus a = 2m/s^2

dit lijkt mij ut makkelijkst

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] Vraag over versnelling en snelheid.

Jah ok, had niet door dat het 72 km/h was :roll: (maar ik denk wel dat hij de clue van het verhaal begrijpt)

En gast, jij geeft hem nu het antwoord op de vraag die hij moest oplossen, maar je gaf hem niet het antwoord op z'n eigen vraag :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] Vraag over versnelling en snelheid.

Hoe dan ook, is het huiswerk, en hoort het niet thuis in natuurkunde. Ook heb ik je topic titel aangepast want zo weet niemand waar het over gaat. En zeg eens eerlijk, heb je 1! ander topic gezien wat getiteld was als: Help me?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Vraag over versnelling en snelheid.

Ik kon niet geloven dat een antilope 72 m/s haalt, en ben eens gaan googelen met antiloope en snelheid.....

en wat denk je dat ik tegenkwam?

http://www.natuurkunde.nl/forum/thread.jsp....messageId=6577
Een antilope haalt een snelheid van 72km/h. Zij bereikt haar topsnelheid na, vanuit stilstand, 100m te hebben afgelegd. Neem aan dat dit eenparig versneld gebeurt.  

Bereken de versnelling.
niet helemaal dezelfde opgave, maar treffende overeenkomsten... weet je zeker dat je de vraag goed hebt overgenomen? Want de gemiddelde snelheid bepalen, dat wordt integreren volgens mij :roll: ??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: [Natuurkunde] Vraag over versnelling en snelheid.

Cycloon schreef:Ik denk dat ze bedoelen dat je de beginsnelheid + eindsnelheid door 2 mag delen om je v gemiddeld te krijgen

Is toch vrij logisch ?

Startsnelheid is 0 m/s

Eindsnelheid is 72 m/s

Wat denk je nu zelf dat de gemiddelde snelheid is ?  :wink:
Wat ik bedoel te zeggen is dat ze in mijn boek de Vgem uitrekenen zonder de tijd te weten. En ik vroeg me af wanneer ik het zo kan toepassen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] Vraag over versnelling en snelheid.

Ik kon niet geloven dat een antilope 72 m/s haalt, en ben eens gaan googelen met antiloope en snelheid.....
Ja dat was dus mijn fout, ik heb de opgave verkeerd overgetypt, het was dus 72km/h => 20m/s

Maar om toch even verder te antwoorden:

Volgens mij mag je dat enkel gebruiken als je versnelling constant is over je meetperiode :wink:

Berichten: 19

Re: [Natuurkunde] Vraag over versnelling en snelheid.

Jan van de Velde schreef:Ik kon niet geloven dat een antilope 72 m/s haalt, en ben eens gaan googelen met antiloope en snelheid.....
Ja dat was dus mijn fout, ik heb de opgave verkeerd overgetypt, het was dus 72km/h => 20m/s

Maar om toch even verder te antwoorden:

Volgens mij mag je dat enkel gebruiken als je versnelling constant is over je meetperiode :wink:
Maar het wordt ook toegepast op een opgave waar ze 2 verschillende snelheden hebben(dus zonder versnelling):

Fietsend leg je een bepaalde afstand af in 30minuten de eerste helft van de tijd rijd je met een snelheid van 25km/h en de 2e helft rijd je met 15km/h. Wat is V gem?

Maar bij deze mag het juist niet :

Idem als vorige alleen hier wordt de eerste helft van de afstand met 25km/h gereden en de 2e helft met 15km/h. Wat is V gem?

Berichten: 19

Re: [Natuurkunde] Vraag over versnelling en snelheid.

En ja het is 72km/h :roll: 8)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Vraag over versnelling en snelheid.

@cycloon: ik dacht dat Psyvox de topic gestart was, kwam hem tegen bij natuurkunde. Terwijl ik een en ander aan het uitzoeken was zijn er kennelijk nog wat reacties gekomen en heeft strangequark de boel nog even verplaatst, allemaal binnen enkele minuten. Ik verkeerde in de veronderstelling dat mijn reactie de eerste op dit topic was........... :roll:

Terug on-topic. de gemiddelde snelheid is niet te bepalen door v-eind-v-begin gedeeld door 2. Dat kan alleen door een delta-afstand te beschouwen in een delta-tijd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Vraag over versnelling en snelheid.

die fietsopgave is een ander geval. Hier rij je een zekere tijd met een constante snelheid, en een andere zekere tijd met een andere maar evengoed constante snelheid. De snelheid van de antilope neemt steeds toe, elke fractie van elke seconde een beetje harder.

Ik hoop dat we door de bomen het bos nog zien, want we reageren zo snel op elkaar dat ik confuus begin te worden over wie wanneer op welke voorgaande post reageert..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Vraag over versnelling en snelheid.

voorstel: psyvox vat die fiets niet. Die is simpeler. Zullen we het daar eerst even over hebben? Want anders snapt hij die antilope al helemaal niet........ :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Vraag over versnelling en snelheid.

Namens psyvox dan:
Fietsend leg je een bepaalde afstand af in 30minuten de eerste helft van de tijd rijd je met een snelheid van 25km/h en de 2e helft rijd je met 15km/h. Wat is V gem?  

Maar bij deze mag het juist niet :  

Idem als vorige alleen hier wordt de eerste helft van de afstand met 25km/h gereden en de 2e helft met 15km/h. Wat is V gem?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Natuurkunde] Vraag over versnelling en snelheid.

we bepalen vgem (zoals Jan zegt) met delta x / delta t

neem aan dat a constant is (dus wat Cycloon zegt)!!

op t = t1 is de antiloop in x1 met snelheid v1 en op t = t2 is die antiloop in x2 met snelheid v2

vgem = delta x / delta t = (x2-x1)/(t2-t1) = (v2t2 - v1t1)/(t2-t1) =

= (1/2)*(a*t2^t2-a*t1^2)/(t2-t1) = (1/2)*a*(t2+t1)*(t2-t1)/(t2-t1) =

(1/2)*a*(t2+t1) = (1/2)*(a*t2+a*t1) = (1/2)*(v2+v1)

dus als a constant mag je rekenen met het gemmidelde snelheid

Reageer