molaire extinctie coefficient

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

molaire extinctie coefficient

Hoi iedereen

ik zoek de molaire extinctie coefficient voor Glucose.

We willen met UV/VIS het gehalte glucose in demiwater bepalen (voor een ijklijn te calibreren) maar nou ka nik die dus echt NERGENS vinden. Zou echt super zijn als iemand deze ff kan posten dan kan ik tenmisnte verder het hele werkplan voor ons projectje uitrekenen :oops: .

Ook zuo ik het nog wel cool vinde als iemand zo ff kan vertellen welke golflengte ik nodig heb voor het meten!

Groetjes

Re: molaire extinctie coefficient

De molaire extinctie van glucose zal wel bekend zijn maar die zal je niet veel helpen.

Tafelsuiker is zuiver sacharose. Sacharose komt voor in suikerbieten en suikerriet. In oplossing wordt sacharose langzaam gehydrolyseerd tot een oplossing van D-glucose en D-fructose, invertsuiker genaamd. De hydrolyse kan gevolgd worden door middel van polarimetrie. De sacharose-oplossing is rechtsdraaiend ([]D20 = + 66,53  cm3 g1 dm1), en de oplossing van invertsuiker is linksdraaiend ([]D20(glucose) = + 52,7 cm3 g1 dm1 en []D20(fructose) =  92,4  cm3 g1 dm1). De hydrolysesnelheid is sterk afhankelijk van de waterstofionenconcentratie

bron

http://www2.wau.nl/olympiade/inhoud/opgave...fenbundel_o.doc

Berichten: 11

Re: molaire extinctie coefficient

ok alvast bedankt gerard.. ik weet nog niet precies hoe ik nu verder moet maar ik zal nog wel eens even kijken.

Berichten: 11

Re: molaire extinctie coefficient

ok ok ik ben nu alweer een paar stappen verder ook dankzij het forum 8-[ ..

maar nu stuit ik op iets waar ik tot nu toe ook nog nie van heb gehoord..

namelijk U/L

tot zover ik gevonden krijg heeft het iets te maken met de concentratie.. maar wat is 1 U??? Is dat hetzelfde als 1 mol of 1/1000 mol??

Ik heb namelijk een voorschrift gevonden en daar hadden ze reagens voor het proefje met Hexokinase zodat je uiteindelijk de concentratie glucose kan uitrekenen. Maar in het voorschriftje staat het volgende:

Reagentia:

PIPESbuffer ph: 7,60 100mmol/l

NAD 3,8mmol/l

ATP 2,2mmol/l

Reagent 2 bestaat uit:

Hexokinase 8500U/l

G-6-PD 8500U/l

Magnesium sulfaat 20mmol/l

Dus als iemand me kan vertellen wat dat betekent zou ik super vinden :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: molaire extinctie coefficient

Ik denk dat U staat voor "Unit", dus het aantal eenheden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 11

Re: molaire extinctie coefficient

ok dat klinkt iig heel logisch.. het gaat namelijk ook om enzymen :oops:

Re: molaire extinctie coefficient

Unit is een eenheid voor de aktiviteit van een enzym oplossing onder vastomschreven reactieomstandigheden zoals substraatconcentratie en temperatuur. Er is geen direct verband met de molmassa van het enzym.

Berichten: 11

Re: molaire extinctie coefficient

Ok wat is dus begrijp is dat je "gewoon lekker wat enzymen erin kan kieperen" dus we hoeven het niet nauw af te meten en dan gewoon aan de slag kan gaan??

Re: molaire extinctie coefficient

Een hexokinase van SIGMA

1 U wil phosphorylate 1,0 umole per min at pH 7,6 at 25 oC

Prijs 55 euro voor 500 U dus zomaar bijgooien is kostbaar.

Meestal gebruik je het enzyme als startreagens en de hoeveelheid moet dusdanig zijn dat de omzetting na bv 5 minuten niet een te hoge of te lage extinctie oplevert.

En bij elke test moeten de hoeveelheden en de reactieomstandigheden gelijk zijn anders kun je geen standaard gebruiken.

Berichten: 11

Re: molaire extinctie coefficient

aah zeker.. thx! nou heb ik het wel een beetje doro.. jaah die kosten zijn voor de shcool :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: molaire extinctie coefficient

Ja en? Daar zul je later wel achter komen hoe kosten je experimenten bepalen :oops:

Reageer