[scheikunde] Reductiehalfreactie lukt niet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde] Reductiehalfreactie lukt niet

Ik ga me eventjes helemaal dom voelen want ik kan dus niet eens meer een reductiehalfreacties schrijven van volgend koppel:

IO-/I-3 (basisch milieu)

en

HIO /I-3 (zuur milieu)

Bij die tweede zit ik dus eigelijk al vast bij het aantal elektronen. Ik ben aan het twijfelen of je nu eerst de massabalans in orde meot maken met die I's, omdat dat toch niet meer gaat met H30+ en H20.

Dus dan schrijf ik

3HIO + 6e- + 3H+ -> I3- + 3H20

Want het oxidatiegetal van die O in 3HIO is toch +I he, maal drie dan -> +III. En het oxidatiegetal van I in I3- is -III ... Dus + 6 e-.

Maar ik heb het gevoel dat je die oxidatiegetallen niet maal 3 mag doen, maar ik ben er niet zeker van...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Reductiehalfreactie lukt niet

Het oxidatiegetal van O in dit type verbindingen is altijd -2.

Dat van H is altijd +1.

Als je correct sub- en superscript zou gebruiken, dan zou je zien dat het oxidatiegetal van I in " I3-" niet -3 is... :oops:

Voor wat betreft het aantal electronen: maak eerst de reactievergelijking kloppend voor de H, I en O. Het makkelijkste is om uit te gaan van I, dan O en als laatste H.

Het aantal electronen is alleen afhankelijk van de totale lading links en rechts van de pijl. Deze moet links en rechts gelijk zijn. Als je de reactievergelijking kloppend hebt gemaakt, dan is het een kwestie van even de ´+´-en en de ´-´-en tellen.

De 6e klopt in ieder geval niet.

Edit: typfoutje.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Reductiehalfreactie lukt niet

Die eerste reactie zal nooit op kunnen treden. IO- zal echt geen I3- vormen in basisch milieu. Daar is zelfs extra zuur voor nodig. In basisch milieu zal de reactie zelfs de andere kant op gaan, onder vorming van IO- en I- (een zgn. disproportionerings reactie)

In zuur milieu zal het volgende wel gebeuren:

3HOI + 3H+ + 4e ---> I3- + 3H2O

Dit is eigenlijk een compositie van meerdere reacties. Eerst wordt HOI omgezet naar I- en H2O. Dat I- reageert met meer HOI tot I2 en H2O (onder consumptie van zuur). I2 op zijn beurt vormt een complex met I-, het zgn. tri-jodide ion.

Reageer