stikstofoxide met water en zuurstof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 20

stikstofoxide met water en zuurstof

ik heb een vraag in het boek, en ik kom er maar niet uit.

-stikstofdioxide reageert met water en zuurstof tot een oplossing van HNO3. geef hiervan de reactievergelijking.

en het antwoord schijnt te zijn:

-4 NO2 (g) + O2 (g) + 6H2O (l) > 4 H30 (aq) + 4 NO3 (aq)

in het binas staat dat NO2 een base is, terwijl er een zure oplossing uitkomt? en waarom gaat er ineens een O naar de stikstofoxide? enz enz..?

dankjulliewel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: stikstofoxide met water en zuurstof

Ehm als het goed is heb je in de theorieles die erbij hoort iets over redoxreacties gehad?

Berichten: 20

Re: stikstofoxide met water en zuurstof

ja klopt.. reageert de stikstof eerst gewoon met water en zuurstof tot HNO3, en reageert HNO3 vervolgens met water? ik zal het redox hoofdstuk er weer even bijhalen

Berichten: 20

Re: stikstofoxide met water en zuurstof

maar wat heeft het nou eigenlijk met redox te maken..? kan iemand stap voor stap uitleggen wat hier nou eigenlijk gebeurt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: stikstofoxide met water en zuurstof

Nou als wij het stap voor stap uitleggen leer je er dus geen zak van.

Ik kan je wel een hint geven: probeer het oxidatiegetal van de stikstof voor en na de pijl eens te bepalen. Zo is de zuurstof in H2O altijd 2- en beide H's 1+ zodat het geheel op 0 uitkomt.

In salpeterzuur en stikstofdioxide is de O ook -2. Wat is het oxidatiegetal (OG) van de N dus?

Aan welke kant is het OG van N hoger? Wordt N hier dus geoxideerd (OG rechts groter) of gereduceerd (OG rechts lager)?

Is de stikstofdioxide dus de oxidator of de reductor van het geheel? Als de N geoxideerd wordt is stikstofdioxide de reductor en omgedraaid.

Berichten: 20

Re: stikstofoxide met water en zuurstof

uuhm, doet NO2 het dan met water, komer hier als het ware 2 H's bij los, + 1 electron, dat de N 5+ wordt.. dan is de NO3 min geworden. wordt hij neutraal als de H er aan vast gaat.. krijg ik HNO3? wat doet de O2 er bij? blijft die gewoon zo, zodat die met de HNO3 reageert tot H3O en NO3?

of praat ik nu gewoon onzin..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: stikstofoxide met water en zuurstof

Je hoeft even niet naar de rest te kijken, dat komt straks. We kijken nu alleen even naar de N. En ja als het Htje eraankomt is het salpeterzuur neutraal. Je zit daar dus met in totaal 5 resterende minnetjes (3x-2)- -1 = -5. Dus de N van het salpeterzuur is +5.

Wat is nu de N van het stikstofdioxide?

En even voor de goede orde: hier een beter leesbare reactievgl.

4 NO2 (g) + O2 (g) + 6 H2O (l) --> 4 H3O+ (aq) + 4 NO3- (aq)

Berichten: 20

Re: stikstofoxide met water en zuurstof

4+ toch,,

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: stikstofoxide met water en zuurstof

Dat klopt Afbeelding. Het OG is dus toegenomen: van +4 naar +5. Is er nu een oxidatie (OG rechts hoger) of een reductie (OG rechts lager) opgetreden?

Is de stikstofdioxide dus de oxidator of de reductor van het geheel? Als de N geoxideerd wordt is stikstofdioxide de reductor en omgedraaid.

Berichten: 20

Re: stikstofoxide met water en zuurstof

ja stikstof is de reductor want die staat een electron af.. en wordt er dan eerst die HNO3 gevormd ?. gebeurt dat automatisch, en reageert deze dan als zuur met H2O? of hoef ik helemaal niet over die HNO3 na te denken

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: stikstofoxide met water en zuurstof

Goed zo, we hebben nu dus NO2 (g) --> NO3- + e-

Nu gaan we uitvissen wat onze oxidator is.

Berichten: 20

Re: stikstofoxide met water en zuurstof

de O. want die heeft ineens 3 H+ aanzich zitten, en is dus ipv 2- 3- ?

Berichten: 20

Re: stikstofoxide met water en zuurstof

nee want die is niet neutraal geworden.. die H3O

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: stikstofoxide met water en zuurstof

Hmmz ik bedenk net dat onze reductiehalfreactie niet helemaal spoort: we hebben rechts namelijk 2 minnetjes te veel.

Kun jij een simpele oplossing bedenken zodat we dat tekort kunnen opheffen?

Berichten: 20

Re: stikstofoxide met water en zuurstof

iets met een H...?

Reageer