examenvraag

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

examenvraag

ik kreeg onlangs een vraag op het examen, khad gegeven:

1mol van een bepaalde stof + 1mol van een andere bepaalde stof=>2mol gevormde stof

dit was de reactievergelijking, nu was de vraag van: we hebben 0,4mol van de eerste stof, 0,2mol van de tweede stof en 0,8 mol van de gevormde stof. Dan gaf hij allerlei mogelijke situaties die konden gebeuren, nu koos ik voor deze: bij deze reactie zal dan de hoeveelheid gevormde stof dalen, en de hoeveelheid stof 1 en stof 2 stijgen. Is dit correct om aan te nemen? (Ik dacht aan wet van chavelier die inhoudt elke reactie waarop een verandering wordt aangebracht, doet er alles aan om die verandering te minimaliseren) Klopt dit?

groetjes en bedankt

Bert

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: examenvraag

Is het nu zo dat die 0,4, die 0,2 en die 0,8 molen het uitgangspunt is of is het zo dat je deze hoeveelheden bij een reeds bestaande hoeveelheid doet?

Berichten: 26

Re: examenvraag

Klopt, dit is het uitgangspunt dus we komen 0,2 mol tekort van de tweede stof voor de reactie om in evenwicht te zijn, vandaar dat ik dacht van de eerste twee vermeerderen en de uiteindelijke stof vermindert

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: examenvraag

1mol van een bepaalde stof + 1mol van een andere bepaalde stof=>2mol gevormde stof


Als dit een evenwichtssituatie is, dan klopt je redenering wel.

Reageer