[scheikunde] opgaven over buffermengsels

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 10

Re: [scheikunde] opgaven over buffermengsels

chemicus01 schreef:
Splash schreef:
chemicus01 schreef: antwoord op vraagstuk 1

je hebt een pH van 12,7 en heb je een pOH van 1,3   (pOH + pH = 14)

gezien pOH=-log(OH) is de concentratie 10^-1,3 ofwel 0,050119 mol/l.

nu is 1 mol NaOH ----> 1 mol Na + 1 mol OH

dus aantal mol NaOH = aantal mol OH

als je weet dat de MM van NaOH= 39,9970 g/mol dan kun je met de regal van drie uitrekenen hoeveel g   0,050119 mol is. nl. 2,0004602 g dit is per liter.

Dus om 500 ml NaOH te maken met een pH= 12,7 moet je 1,002301 NaOH afwegen en oplossen oplossen in 500 ml water.

Hopelijk begrijp je dit?
Ik begrijp de uitwerking. Ik snap alleen niet dit eigenlijk:

1 mol NaOH => 1 mol Na + 1 mol OH

dus aantal mol NaOH = aantal mol OH

Ik zie eigenlijk niet hoedat je mag veronderstellen dat die 2 aan elkaar gelijk zijn? Zal wel logisch zijn zeker maja
Dit is eigenlijk een reactie vergelijking.

Als je bv Zwavelzuur neemt H2SO4 dan kun je dit splitsen in:

2 H en SO4 , H is eenwaardig en SO4 is tweewaardig

dus 1 mol H2SO4 geeft 2 mol H en 1 mol SO4

nog een voorbeeld 1 mol HNO3 geeft 1 mol H en 1 mol NO3 (beide éénwaardig)
Da bovenstaande begrijp. Khad ni te goei door da da een reactievergelijking was hehe

1 mol NaOH => 1 mol Na + 1 mol OH

dus aantal mol NaOH = aantal mol OH

Dus dat is gelijk aan elkaar omdat het allebei 1 mol is. Klinkt dom ik weet het hihi. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] opgaven over buffermengsels

Er zijn hier geen domme vragen. In een onbekende kamer zoek je ook altijd langer naar het lichtknopje.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] opgaven over buffermengsels

Er zijn hier geen domme vragen. In een onbekende kamer zoek je ook altijd langer naar het lichtknopje.
Dat is heel schoon gezegd! Mijn lessen chemie zijn nogal hectisch omdat sommigen daar de boel op stelten zetten en die leerkracht bijgevolg zeer snel gaat en we de oefeningen alleen moeten doen... Kheb maandag test en bijgevolg had ik het ni goed door. Nu snap ik die oefeningen toch nog :oops: BedAnkT iedereen!!!

Berichten: 14

Re: [scheikunde] opgaven over buffermengsels

Hoe was de test? Geslaagd hoop ik?

Berichten: 10

Re: [scheikunde] opgaven over buffermengsels

Hoe was de test? Geslaagd hoop ik?
De test is uitgesteld!!! 8-[ Iedereen liep daar te stressen, komen we binnen staat daar een stagiare. (die heeft het over redoxreducties gehad voor de geintresseerden hier ;) ). Maar goed heb ik nog een weekje bij om wat te oefenen, en wa zekerder te worden :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] opgaven over buffermengsels

RedoxREACTIES toch hè 8-[ . REDoxREDuctie is een beetje dubbelop :oops:

Berichten: 10

Re: [scheikunde] opgaven over buffermengsels

RedoxREACTIES toch hè ;) . REDoxREDuctie is een beetje dubbelop :oops:
Oeps ;) jaja komt van reductie en oxidatie he jaja da weet ik wel nog. Vergissingkje met het typen want ik heb nochtans braaf opgelet hoor 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] opgaven over buffermengsels

Mooi, nu nog wat oefeningen uit je duim zuigen en maken en dan ben je er wel klaar voor :oops:

Berichten: 125

Re: [scheikunde] opgaven over buffermengsels

en een leerkracht die weigert oefeningen te maken, maar het zeker op de test gaat vragen.
En dat geeft les op een school? Zo'n vent moeten ze gelijk ontslaan, geen wachtgeld, en direkt de bijstand insodemieteren...

sjouke

Reageer