[scheikunde] Structuur formule linolzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 23

[scheikunde] Structuur formule linolzuur

hallo ik heb over 2 dagen een proefwerk scheikunde, en nu ben ik een vraag tegengekomen in mijn boek die luidt: "geef de structuurformule van linolzuur"

kan iemand mij hierbij helpen, hoe ik dit aan moet pakken de formule van linolzuur is 9,12 oktadecadieenzuur..

bvd


Berichten: 23

Re: [scheikunde] Structuur formule linolzuur

ja maar hoe komen ze er op?

Berichten: 183

Re: [scheikunde] Structuur formule linolzuur

Je begint eerst met het tekenen van een octadecacarbonzuur. Dus een COOH groep met nog 17 koolstoffen aan.

In de naam staat nog dieen dus vervolgens teken je tussen koolstof 9-10 en 12-13 een dubbele binding

Berichten: 23

Re: [scheikunde] Structuur formule linolzuur

ok ,,, k wist niet dat het carobon zuur was want dacht eerst okta =8 en deca = 10 dus 18 dieen maar wist wel dat dat niet lklopte maar hoe kom je dan aan die 17 (17 + cooh=18 c?)

(en ca zal dus staan voor carbon? nee dus.. maar hoe wist je dat het dan carbon zuur was?>)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Structuur formule linolzuur

Er staat toch 9,12-octadeca(an)diëenZUUR?

Berichten: 23

Re: [scheikunde] Structuur formule linolzuur

9,12 oktadecadieenzuur staat er ja

zuur is cooh dat weet ik maar dat carbon waar haal je dat vanaan

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Structuur formule linolzuur

Omdat zelfs ethaanzuur een carbonzuur is? Ofwel ethaancarbonzuur is een COOH met een CH3 eraan vast

Berichten: 23

Re: [scheikunde] Structuur formule linolzuur

ooowowwwww... want hier staat:"het ken merk van een organisch zuur is de carboxylgroep -C=O

|

OH

deze zuren heten carbonzuren dus ik was ff in de war:P



maar nu nog een vraag hier staat geef de reactie vergelijking voor de hydrolyse van het vet glyceryltristearaat. en ik kan ergens vinden hoe ik er achter zou moeten komen wat voor stof dat was of hoe ik die zou moeten tekenen wat is glyceryl en wat is stearaat?

Berichten: 139

Re: [scheikunde] Structuur formule linolzuur

Ik heb geleerd dat wanneer de zuur-groep onderdeel uitmaakt van de hoofd keten je het gewoon ----zuur noemt bijv ethaanzuur en als de zuur groep aan een zijtak zit noem je het carbonzuur

verbeter maar als dit niet klopt

dan je vraag glyceryltristearaat is een vet en daarmee ook een ester, een vet bestaat uit glycerol (1,2,3-propaantriol) en 3 vetzuren (in dit geval stearine-zuur C17H35COOH)

dit kun je allemaan opzoeken in BINAS.

Het tegenovergestelde van verestering is verzeping (hydrolyse) dit doe je door het vet te koken met loog. bij een ester is het zo dat alcohol +zuur geeft ester + water de reactie is een evenwicht.

bij hydrolyse reageerd reageerd de ester met water tot alcohol en zuur en het zuur reageerd met de OH- zodat de reactie niet terug kan lopen

je krijgt dus glycerol, stearaat (het zuurrest ion van stearinesuur) en water

Berichten: 23

Re: [scheikunde] Structuur formule linolzuur

Lvs volgens mij klopt dat maar nu moet ik even die zuren opzoeken in mijn BINAS want gister kon ik ze niet vinden.

Berichten: 23

Re: [scheikunde] Structuur formule linolzuur

Omdat zelfs ethaanzuur een carbonzuur is? Ofwel ethaancarbonzuur is een COOH met een CH3 eraan vast
trouwens volgens mij is dit niet waar want je noemt alleen iets een carbon zuur als er een carboxylgroep aan zit dus een groep die niet aan de hoofdketen zit in het geval van cooh met ch3 zou je dan toch juist methaancarbonzuur hebben???

Berichten: 266

Re: [scheikunde] Structuur formule linolzuur

HCOOH wordt niet methaan(carbon)zuur genoemd maar mierezuur.

CH3COOH wordt niet ethaan(carbon)zuur genoemd maar azijnzuur.

Dit is nog de triviale naamgeving van vroeger en vroeger was het beter dus houden we er ons nog aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Structuur formule linolzuur

Nee, want de C van die carbonzuurgroep moet je dus meetellen. En het klopt verder wat je zegt, maar ik wist even niet zo vlug een voorbeeld tevoorschijn te toveren :oops:

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Structuur formule linolzuur

Voor alle duidelijkheid: Een -COOH groep krijgt de aanduiding -zuur waarbij de C van de COOH-groep inderdaad meetelt. CH3COOH wordt dus ethaanzuur en HOOC-COOH wordt ethaandizuur.

Bij 3 zuurgroepen of meer, of bij cyclische verbindingen worden de zuurgroepen gezien als substituent aan de hoofdketen. De aanduiding wordt dan -carbonzuur. Zo ontstaan bijvoorbeeld 2-hydroxy-1,2,3-propaantricarbonzuur (citroenzuur) en benzeencarbonzuur (benzoëzuur, C6H5COOH)

Er zijn inderdaad een hoop triviale namen uit zogenaamd betere tijden. Het is handig om deze te leren kennen. Het is echter niet aan te raden deze namen te gebruiken wanneer men op een examen naar de systematische naam van een stof gevraagd wordt.

Reageer