Springen naar inhoud

Hardheid water

• Log in om te kunnen reageren

Dexter9

Dexter9

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2007 - 10:35

Om de harheid van water te kunnen bepalen, kun je gebruik maken van compelexometrische titraties. Je kunt als indicator Eriochroomzwart T gebruiken (waarbij de kleur van rood naar blauw gaat) maar ook een andere indicator. Bij gebruik van deze indicator gaat de kleur van rood naar groen, wie kan mij helpen welke indicator dit is. :oops: Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 januari 2007 - 12:51

De 'andere' indicator die ik ken is een mengsel van Eriochroom T zwart en methylrood (2,5:1).
De omslag is dan van oranje naar groen.

Dexter9

Dexter9

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 11:45

He dat zou natuurlijk kunnen, ik dank u in ieder geval hartelijk voor je reactie :oops:

mironteau

mironteau

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 12:31

@Marjanne: is dat dan wat men verkoopt in de handel onder de naam "Murexide"?
Daarmee bepaal je de calciumhardheid van water (in tegenstelling tot Eriochroomzwart T waarmee je de totale hardheid meet)?
Vroeger heb ik veel hardheidsbepalingen met Erio en Murexide gedaan, maar ik wist niet dat Murexide een formulatie op basis van Erio was.

Dank u

PS: ik denk er net aan: de indicator die gewoonlijk voor TH wordt gebruikt is een samenstelling met Erio, triethanolamine en ammoniak: de titratie met EDTA moet immers bij pH 10 gebeuren en daarvoor dient de ammoniak. Als iemand geinteresseerd is in de juiste formulatie, zoek ik het wel eens op.

Veranderd door mironteau, 29 januari 2007 - 12:35

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 januari 2007 - 12:41

Nee, murexide is iets anders:

http://en.wikipedia.org/wiki/Murexide

Het is voor mij ook alweer wat jaren geleden dat ik dit soort titraties deed op het praktikum. Ik kende murexide niet.
Nu dus wel... :oops:

Ik kan zo gauw niet vinden welke kleuromslag murexide vertoont.

mironteau

mironteau

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 13:07

Effe gegoogeld:

Het complex van calcium met murexide geeft dus een rode kleur, en wanneer alle calcium aan EDTA gebonden is en dus vrije murexide aanwezig is, is de kleur blauwviolet.
Het eindpunt ga ik fotometrisch bepalen, omdat het visueel moeilijk te bepalen is (moeilijk te zien).

Cordialement

Dexter9

Dexter9

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2007 - 15:29

Ik heb zelf ook verschillende hardheidsbepalingen gedaan. Het is al wel weer een tijdje geleden. Ik deed deze proeven via een NEN-norm. Geplaatste afbeelding Daar stond ook die indicator in waar ik naar op zoek ben, alleen weet ik niet meer welke norm dit was. :oops:
Misschien dat een van jullie het weet? 8-[

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 februari 2007 - 15:39

NEN 6441 (1979) is een titrimetrische methode. Hij is inmiddels wel teruggetrokken.

Er zijn nog oudere normen, NEN 1056-III.4 en 1056-III.8 en 1056-VI.1 en ook NEN 3130, maar die zijn alle nog ouder.

Dexter9

Dexter9

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2007 - 10:22

Bedankt voor je reactie. Maar als NEN hun norm heeft terug getrokken, dan weet ik niet meer wat er in staat. Ik bezit die norm namelijk niet, maar heb hem wel gebruikt. Het probleem is dat de oudere normen ook niet oproepbaar zijn bij NEN.
Ach ik zoek wel weer eens verder.:oops:

Ketriks

Ketriks

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2007 - 11:00

De 'andere' indicator die ik ken is een mengsel van Eriochroom T zwart en methylrood (2,5:1).
De omslag is dan van oranje naar groen.

Deze indicator heb ik ook gebruikt. Alleen bleef de kleur na het titreren met KMg-EDTA bleef de kleur oranje. Het sloeg dus niet om.

En wat heeft de pH met deze proef te maken?

Veranderd door Ketriks, 13 maart 2007 - 11:27

De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 maart 2007 - 12:30

En wat heeft de pH met deze proef te maken?

Het calcium-EDTA-complex is het stabielst bij pH ca. 10. Bij lagere pH's vormt het complex zich niet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures