[scheikunde] Lewisformule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Lewisformule

hallo,

Ik heb al verscheidene keren gelezen hoe je een lewisformule moet opstellen, maar ik geraak er helemaal niet wijs uit, kan mss iemand dit uitleggen, stap voor stap en in heel simpele taal aub?

Ik hoop dat mijn vraag hier terecht is.

Dank bij voorbaat

Joyke

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Lewisformule

Je kunt vast al een stuk komen. Neem eens een voorbeeld, en probeer het hier zelf voor te doen. Dan zullen wij je eventuele fouten corrigeren.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Lewisformule

Ik heb het geprobeerd voor SO2,

en ik zet deze dan gewoon op een rijtje, dus

O - S - O

Dan ga ik kijken hoeveel elektronen er op de buitenste schil zitten, maar dan kan ik het niet in mekaar puzzelen, of hoe je weet wanneer er ergens een dubbele binding moet zijn, ....

Ik kom er niet toe aan elk 8 elektronen te geven...

Joyke

Berichten: 147

Re: [scheikunde] Lewisformule

Je moet oppassen met proberen elk atoom 8 elektronen te geven. Dit is namelijk niet altijd het geval. Voor de zuurstoffen in SO2 wel trouwens, maar voor de zwavel niet. Zuurstof heeft uitzichzelf 6 valentie-elektronen (kijk maar op het periodiek systeem). Door twee elektronen te gebruiken van S worden dat er 8. Uit de rest kan je vast zelf wel komen, als je weet dat S ook 6 valentie-elektronen heeft (kijk weer op het PS, staat onder O).

Bedenk dat de elektronen die gedeeld worden zowel bij zuurstof als zwavel meetellen als je kijkt naar de electronomringing.

Berichten: 180

Re: [scheikunde] Lewisformule

Aantal elektronen op de buitenste schil van O = 6 en C=4

6+6+4= 16

16/2=8 dus je mag 8 elektronenparen gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Lewisformule

codex schreef: Aantal elektronen op de buitenste schil van O = 6 en C=4

6+6+4= 16

16/2=8 dus je mag 8 elektronenparen gebruiken.
C is toch geen S?

Berichten: 180

Re: [scheikunde] Lewisformule

oei, foutje. Twas laat gisteren!

Berichten: 180

Re: [scheikunde] Lewisformule

De lewisstructuur van SO2 vind je hier:

Lewisstructuur SO2

de deltas zijn de polen (positief of negatief) van de molecule. maar dat wist je waarschijnlijk al. :oops:

Berichten: 180

Re: [scheikunde] Lewisformule

een algemene methode om lewisstructuren te tekenen staat al op het forum in een andere topic:

Lewis

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Lewisformule

Ok bedankt :oops:

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Lewisformule

Ik had afgelopen tentamen als eerste vraag:

Geef de lewisnotatie van volgende stoffen (ook de hybridisatietoestanden en ruimtelijke structuur maar das momenteel bijzaak)

a) BrF4- (Br en F hebben elk 6 val-elektronen)

b) OXeF2 (O heeft 6 valentie,Xe is edelgas en F heeft er 7)

c) H30+ (H heeft er 1 offcourse en O=6)

Ik had en heb er nog steeds geen flauw benul van. Ik heb me al zot gezocht op inet maar niks concreet gevonden. Toen kwam ik hier en nu hoop ik eindelijk de antwoorden te weten te komen zonder mn docent lastig te vallen :oops: .

alvast thx!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Lewisformule

Naast de link in de laatste post van codex is dit misschien een helpende:

link2

Probeer ze zelf eerst eens...

Overigens:
a) BrF4- (Br en F hebben elk 6 val-elektronen)

b) OXeF2 (O heeft 6 valentie,Xe is edelgas en F heeft er 7)
Heeft F nu 6 of 7 valentie-elektronen?

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Lewisformule

Wel het moest dus zijn: Br en F hebben er elk 7 8-[ . Foutje van me, kan gebeuren.

Adhv de links ga ik het ff proberen.

De eerste: BrF4-

-sommeren: 7+7*4=35 en 1 '-' erbij is 36.

-Er moeten 4 bindingen gevormd worden, dus 8 elektronen worden gebruikt. Blijven er 28 over. Dit zijn 14 vrije elektronenparen.

- Het aantal vrije electronenparen (voor Br) kan je bereken met: VEP = 1/2 * (aantal valentie - aantal bindingen: dit geeft 1/2 * (7-4)= 1.5 ?. Dit gaat dus denk ik niet op voor deze binding... Het zal wel iets te maken hebben met de negatieve lading :oops: .

-Het aantal vrije electronenparen (voor F) kan je bereken met: VEP = 1/2 * (aantal valentie - aantal bindingen: dit geeft 1/2 * (7-1)=3.



Nu krijg ik dit: link eerste

Ruimtelijk liggen alle 5 atomen in hetzelfde vlak vermoed ik. Op zich hebben alle atomen 8 elektronen alleen heb ik er maar 8*4= 32 gebruikt. Ik mis er 4 en waar die moeten komen, geen idee. En Br had er 7 dus eigelijk kon die toch maar 1 binding aangaan en geen 4? Of enkel nog datieve... of hij vormt een nieuwe schil met de extra atomen. Dat dacht ik toch op het examen en daardoor wist ik het helemaal nietmeer.

De tweede: OXeF2

-sommeren: 6+8+7*2=28

-3 bindingen dus 6 elektronen, geeft nog 22 elektronen over (11 vrije paren).

-Het aantal vrije electronenparen (voor O) kan je bereken met: VEP = 1/2 * (aantal valentie - aantal bindingen: Aangezien Xe een edelatoom is vermoed ik dat het zeker niet centraal staat dus O centraal dan maar. Dit geeft 1/2 * (6-3)=weer 1.5?.

-Het aantal vrije electronenparen (voor F) kan je bereken met: VEP = 1/2 * (aantal valentie - aantal bindingen: dit geeft 1/2 * (7-1)= 3.

-Het aantal vrije electronenparen (voor Xe) kan je bereken met: VEP = 1/2 * (aantal valentie - aantal bindingen: dit geeft 1/2 * (8-1)=3.5?

Ik krijg dit: link tweede

Ruimtelijk moet het wel een tetraeder zijn.

Ze hebben allen wel 8 elektronen maar Xe had er 8 dus kon het alleen een datieve binding aangaan (of niet?) met O, die er dan ook 8 heeft. Maar hoe bindt O dan voort met F? Ik heb trouwens 26 elektronen gebruikt. Dus ergens zitten er nog 2 verborgen...

Tot slot de derde, hier had ik wel iets voor gevonden waar ik maar 0,5/1 voor gekregen heb, dus er is nog iets fout.

H3O+ dus:

-sommeren: 1*3 + 6 - 1(e-)= 8

-Er zijn 3 bindingen dus 6 gebruikte elektronen geeft 1 vrij elektronenpaar.

-Het aantal vrije electronenparen (voor H) kan je bereken met: VEP = 1/2 * (aantal valentie - aantal bindingen: dit geeft 1/2 * (1-1)=0

-Het aantal vrije electronenparen (voor O) kan je bereken met: VEP = 1/2 * (aantal valentie - aantal bindingen: dit geeft 1/2 * (6-3)=1.5?

Ik had (zonder dit) vanzelf al verondersteld dat O één elektron minder heeft dus 5 ipv 6 en zo kan het 3 bindingen aangaan.

link derde

Door het vrije elektronenpaar van O dacht ik dat de structuur een tetraeder werd met als top zeg maar het vrije elektronenpaar.

Ik hoor het graag waar ik compleet de mist inging. Chemie was ook nooit mijn sterskte vak ;-).

Grtz

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Lewisformule

Bij de BrF4- heeft de broom in feite 5 bindingen, die - is dus een vrij elektronenpaar dat ergens op de broom zweeft.

Reageer