Springen naar inhoud

stoichiometrie

• Log in om te kunnen reageren

lieve

lieve

• >100 berichten
  • 120 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2007 - 11:01

Voor een titratie moet de reactie voldoen aan een stoichiometrische vergelijking. Dit wil dus zeggen dat er ook reacties bestaan die niet aan een stoichiometrische vergelijking voldoen. Kent er iemand een voorbeeld van zo'n niet-stoichiometrische reactie?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 23 januari 2007 - 11:38

Wat bedoel je met "DE" stoichiometrische vergelijking? Aangezien er bij een reactie voor en na altijd dezelfde materie aanwezig is, zou in feite elke reactie (als je alles meetelt) stoichiometrisch moeten zijn toch?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

lieve

lieve

• >100 berichten
  • 120 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2007 - 15:26

Dat dacht ik inderdaad ook, maar mijn cursus denkt daar anders over ;-).
Met een stoichiometrische vergelijking bedoel ik dat geweten is in welke hoeveelheden 2 producten met elkaar reageren, en welke hoeveelheid eindproduct er hieruit gevormd wordt.

ekoo

ekoo

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2007 - 16:38

Ik denk dat hier in het kader van de titratie eerder aflopend dan stoichiometrisch bedoeld wordt (voor de accuraatheid van de titratie).
Volgens mij kan je die lijn ook doortrekken (akkoord, het gaat hier om een semantische discussie...):
beschouw de reactie

A + B -> C

- als de reactie aflopend is, gooi je 1 mol A en 1 mol B samen en krijg je 1 mol C

- als het om een evenwichtsreactie gaat, zal je om 1 mol C te krijgen meer dan
stoichiometrisch nodig is aan reactanten moeten gebruiken.

Ik meen mij zoiets te herinneren uit vroegere lessen scheikunde, maar de benamingen kunnen hier voor een hoop verwarring zorgen...

Het is in elk geval wat ik er onder versta...

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2007 - 17:06

Enkele voorbeelden van niet-stoichiometrische reacties:
- koper + salpterzuur
- kaliumchloraat + zoutzuur
- thiocyanaat ionen + permanganaat + zuur

Bij al deze reacties is er sprake van meerdere reacties, die tegelijkertijd kunnen verlopen. De verhouding, waarin de verschillende reacties verlopen is echter variabel en hangt af van veel (zeer moeilijk te kwantiseren) grootheden af.

Bij die laatste reactie heb je bijv. dat thiocyanaat kan worden geoxideerd tot sulfaat en cyanide, maar ook bijv. tot (SCN)2 en zelfs tot sulfaat en (CN)2. Welke reacties precies plaats vinden hangt af van de temperatuur, concentraties van de verschillende stoffen, de pH, etc.

Bij de overige twee is de onzekerheid:
NO / NO2
Cl2 / ClO2

ekoo

ekoo

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2007 - 11:23

Hey,

heb gezien dat er onlangs nog zo een topic geopend geweest is...

het leidt misschien wel tot meer verwarring: klikje!

lieve

lieve

• >100 berichten
  • 120 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2007 - 11:56

Waarschijnlijk wordt in mijn cursus inderdaad bedoeld, dat de stoichiometrische reactie in welbepaalde omstandigheden gekend moet zijn!! Bedankt voor jullie uitleg

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures