aciditeits-,basiditeits constante

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 120

aciditeits-,basiditeits constante

De concentratie van het oplosmiddel wordt niet opgenomen in de aciditeits- of basiditeitsconstante omdat deze constant is.

Nu vraag ik me af waarom. Het oplosmiddel fungeert toch als zuur of als base, en zal bijgevolg toch een proton opnemen of afstaan. De concentratie van het oplosmiddel verandert dan toch? Of zie ik het verkeerd?

Berichten: 677

Re: aciditeits-,basiditeits constante

Het antwoord op die vraag is, vrees ik, erg complex.

Het komt erop neer dat er in een evenwichtsconstante geen concentraties worden ingevuld, maar wel activiteiten.

Dit is een begrip dat beter de werkelijkheid omschrijft bij meer geconcentreerde oplossingen. De concentratie van een component is dus maar correct bij vrij lage concentraties, kleiner dan ongeveer 10-4 mol.L-1. Beneden die grens geldt dat concentratie = activiteit.

Nu kan je aantonen, maar dat is dus niet eenvoudig, dat het zinvol is om te stellen dat de activiteit van het solvent = 1, waardoor die inderdaad verdwijnt uit de evenwichtsconstante.

Om dit uitgewerkt te zien zal je een boek over chemische thermodynamica moeten raadplegen.

Berichten: 13

Re: aciditeits-,basiditeits constante

Ook wanneer men (nog) niet met activiteiten werkt is het te verantwoorden. De concentratie van het oplosmiddel is immers, in het algemeen, vele malen groter dan die van het zuur of de base. lieve heeft dus gelijk, de concentratie verandert inderdaad, maar zo weinig dat je die verandering verwaarloost. Een voorbeeld:

1 liter water bevat 54,5 mol H2O. De concentratie is dus Als wij hier 0,1 mol HNO3 in oplossen ontstaat er een oplossing met pH ongeveer 1, behoorlijk zuur. De hoeveelheid H2O is afgenomen met 0,1 mol. Er is dus nog 54,4 mol H2O over, een verandering van minder dan 0,2%! Bij kleinere hoeveelheden zuur of base is de verandering nog kleiner.

Berichten: 120

Re: aciditeits-,basiditeits constante

Dankjewel!

Ik vraag me ook nog af waarom de bijdrage van [H3 0+ ] van het water niet meer verwaarloosd kan worden bij de berekening van de pH wanneer de [zuur] dat toegevoegd wordt kleiner is dan 10-6 mol/l.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: aciditeits-,basiditeits constante

Of dat inderdaad vanaf concentraties kleiner dan 10-6 is weet ik niet meer, maar zuiver water heeft, met een pH van 7, een [H3O+] van 1x 10-7 . Als er sprake is van die lage concentraties aan zuur dan heeft de bijdrage van water zelf dus een significante invloed.

Berichten: 120

Re: aciditeits-,basiditeits constante

ok, dankjewel!

Ik vraag me nog iets anders af: als een zwak zuur getitreerd wordt met een sterke base, dan wordt na het equivalentiepunt de pH bepaald door de sterke base. Waarom wordt er geen rekening gehouden met de gevormde zwakke base? Welke formule zou je eventueel gebruiken indien je wel rekening wil houden met de zwakke base? Zou dit veel verschil maken in de pH waarde?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: aciditeits-,basiditeits constante

als een zwak zuur getitreerd wordt met een sterke base, dan wordt na het equivalentiepunt de pH bepaald door de sterke base. Waarom wordt er geen rekening gehouden met de gevormde zwakke base?
Als je een zwak zuur titreert met een sterke base, dan is de gevormde base (van het zwakke zuur) sterk, niet zwak.

Misschien bedoel je: een sterk zuur titreren met een sterke base?

De gevormde zwakke base heeft zeker een bijdrage aan de pH, maar deze bijdrage is te verwaarlozen bij de bijdrage van de sterke base (hetzelfde fenomeen als dat je de bijdrage van water verwaarloost, als de concentratie van een zuur hoger is dan 10-6 mol/l.

Ik zou moeten zoeken naar de formules die je gebruikt als je toch rekening wilt houden met de bijdrage van die gevormde zwakke base. Voor mij is dat (te) lang geleden. :oops:

Misschien dat iemand anders ze paraat heeft?

Berichten: 4

Re: aciditeits-,basiditeits constante

Even zonder voorstellen (waar kan ik dat ?) een eerste reactie:

Misschien ben ik wat lomp en simpel in m`n manier van uitleggen en gebruik ik niet altijd de juiste uitdrukkingen, de meeste jongeren begrijpen meestal wel wat ik bedoel als ik iets probeer uit te leggen.

Afijn, m`n eerste reactie:

Bij een titratie voeg je X mol (of in de praktijk ml) te analyseren stof x toe aan een hoeveelheid solvent.

Je hebt om terug te komen tot de (quasi) beginsituatie Y mol (of ml) reagenz y nodig, waarbij je meet hoeveel mol y je nodig hebt om de geweten hoeveelheid x weg te laten reageren (het equivalentie punt of EP).

De hoeveelheid oplosmiddel hangt (voor zover mijn kennis strekt) af van de bij verschillende concentraties solvent voorkomende foutenmarges van het EP.

Tot zover m`n schoorvoetende eerste reactie.

Overigens ben ik 43, vader van 3 kids, 2 pubers, een kleuter en werkzaam in de chemie als process-operator.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: aciditeits-,basiditeits constante

Even zonder voorstellen (waar kan ik dat ?)
Dat kan in deze topic :oops:

Reageer