[scheikunde] Zand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 19

[scheikunde] Zand

wat is de formule van zand?

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Zand

In plaats van een antwoord te geven verwijs ik je graag door naar Wikipedia, waar het haarfijn wordt uitgelegd.

Zoekt en gij zult vinden, is de bekende uitspraak die ook nu weer van toepassing is.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Zand

heb gezogd en niets gevonde en waag het niet om te zeggen dat ik harder moet zoeken want er is niks te vinden

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Zand

Glas

Glas is een mengsel van silicaten, waarvan kwarts de belangrijkste grondstof is. Dit mineraal wordt meestal gewonnen uit zand; ongeveer zeventig procent van het glas is in feite bewerkt zand. Zand is dus een grondstof van vele voorwerpen, zoals drinkglazen, vazen, ramen, spiegels, glas in lood en optisch glas. Dat laatste zijn lenzen en prisma's gebruikt in brillen, verrekijkers, microscopen en dergelijke. Ook glasvezelkabels worden uit (zeer zuiver) zand vervaardigd.

Door de hoge temperatuur van een bliksemschicht kan het voorkomen dat kwartszand smelt en min of meer tot glas aan elkaar smelt. Er ontstaat een meterslange fulguriet, ook wel bliksembuis of bliksempijp genoemd. Fulgurieten zijn lang niet zo helder als zuiver glas maar krijtwit, ruw van oppervlak en hol van binnen.

maar waar is erges een formule?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zand

heb gezogd en niets gevonde en waag het niet om te zeggen dat ik harder moet zoeken want er is niks te vinden
Toch harder zoeken en letten op je Nederlands lijkt me.

Het is namelijk: IK heb gezoCHT en niets gevondeN. Waag het niet om te zeggen dat ik harder moet zoeken want er is niks te vinden.

Dit is nu eenmaal geen U-vraagt-wij-draaien forum.

Tipje: http://www.wikipedia.org/

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Zand

Ik zei dat omdat ik wist dat ik als antwoord www.wikipedia.org zou krijgen en dat is ook hetgeen waar ik al gezocht heb! dus waarom kunnen jullie mij niet even helpen en het antwoord geven op wat is de formule voor zand????

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Zand

Je moet even doorzoeken... :oops:

Dit vond ik op wikipedia.. (good old wiki...)

misschien kun je nu verder zoeken....
Daarom bestaat veel zand voor het grootste deel uit korreltjes kwarts, een mineraal dat veelvuldig voorkomt in de aardkorst (in graniet) en uitzonderlijk hard is.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Zand

dus eigelijk is zand over het algemeen vooral kwarts=> SiO2

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Zand

Ik zei dat omdat ik wist dat ik als antwoord www.wikipedia.org zou krijgen en dat is ook hetgeen waar ik al gezocht heb! dus waarom kunnen jullie mij niet even helpen en het antwoord  geven op wat is de formule voor zand????
Formule voor zand: ZaNd?

Mag ik nou toch even terugkomen op die opmerkingen van phj en FsWd? Laat ik maar gewoon duidelijk zijn en er niet om heen draaien. Jij komt gewoon over als iemand, die te beroerd is om even verder te zoeken dan zijn monitor diep is.

Als jij meer medewerking wilt, dan zul je toch ook zelf moeten aangeven wat je hebt gedaan. Jij geeft mij nu de indruk dat jij "www.wikipedia.org" hebt ingetikt. Het woordje "zand" heb je ook nog ingetikt en toen... helaas, niet het gewenste resultaat. Dan maar bietsen op het forum....

:oops:

Van chemlevel 5 zou ik meer verwachten.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Zand

had ik ook verwacht en ik weet dat mijn spelling soms niet helemaal correct is maar dit komt omdat ik niet goed ben in nederlands!en vaker de "ch" en de "g"verwissel.

Berichten: 278

Re: [scheikunde] Zand

Maak een scan met een XRF, dan weet je uit welke elementen zand bestaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Zand

Maak een scan met een XRF, dan weet je uit welke elementen zand bestaat.
Heb jij een XRF die geschikt is voor al die elementen?

Re: [scheikunde] Zand

Als jij met XRF een scan kan maken van alle elementen, wil ik graag weten waar jij het apparaat hebt gekocht, die wil ik ook heel graag hebben.

Afgezien daarvan: via www.google.nl en je type zand in, kom ik ook op wiki terecht en andere hits. Probeer bv "formule zand" in google in te typen.

Daarnaast ben ik geheel eens, dat de vraagstelling beter had gemogen. Maar ik vind ook dat de mensen hier niet elke keer de schrijfwijze van mensen mag bekritiseren. Daar het nederlandse onder de nederlanders zwaar onder de maat is. En daar ben ik 1 van.

Dus de vraagstelling had gekund:

Ik heb gezocht naar de formule van zand, tot nu toe heb ik "dit dit en dat" gevonden bij "die en deze site". Maar nog steeds weet ik niet wat de formule is van zand. Kunnen jullie mij helpen om een simpele vraag een simpel antwoord te kunnen geven zonder veel toepas eromheen. En het hoeft geen A4tje te zijn.

En dan kan mijn mede forum leden deze simpele vraag beantwoorden zonder te bekritiseren over de mijn schrijfwijze en gewoon zeggen dat de formule van zand (kwarts) SIO2 is. Gewoon simpel antwoord en geen irritatie erbij.

En ja ik ben ermee eens dat mensen eerst zelf moeten zoeken en dan pas vragen stellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zand

Dat zal vast, maar het doel van dit forum is onder andere om mensen zelf tot hun antwoord te laten komen, niet om het gewoon voor te zeggen. Daar leert men namelijk niets van.

[off-topic]

Maar ik vind ook dat de mensen hier niet elke keer de schrijfwijze van mensen mag bekritiseren. Daar het nederlandse onder de nederlanders zwaar onder de maat is. <-- En daar steekt een van de grote problemen in onze samenleving. Men weet tegenwoordig niet eens meer hoe men een fatsoenlijke brief SCHRIJFT. Dus zonder gebruik van de spellingscontrole van word, die NIET op grammatica test.

Als ik verder van sommige personeelsmanagers hoor dat ze sollicitaties in MSN-taal binnenkrijgen, dan vind ik dat zeer erg. Deze brieven worden namelijk 9 van de 10 keer bij het oud papier gemieterd, terwijl de persoon die de brief typte best eens een capabel persoon kon zijn.

Ik zie dus niet in waarom ik iemand niet op iemands gebrekkige Nederlands mag wijzen.

[/off-topic]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Zand

Taalgebruik op het forum is al eerder een discussiepunt geweest; we kwamen toen tot de conclusie dat het geen probleem is om mensen te wijzon op taalfouten, op voorwaarde dat (1) dit niet tot in de oneindigheid wordt herhaald en (2) er rekening mee wordt gehouden dat niet iedereen even sterk is in de taal.

Ik stel dan ook voor om het hier te hebben over zand, en taaldiscussies in het andere topic te houden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer