Problemen nieuwe kolom

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Problemen nieuwe kolom

Hallo luitjes!

Voor de bepaling van normaal- en isopentaan in (expandeerbaar) polystyreen hebben we een nieuwe kolom besteld en in gebruik genomen. De oude kolom was erg erg oud, minstens 7 jaren.

Nu zien we schouders aan de pentaanpieken die we nooit eerder in deze mate zagen, maar zelfs ook zeer duidelijk aanwezige 'nieuwe' pieken die we nooit eerder hebben gezien.

Een indicatie: normaal zagen we 3 pieken, n-pentaan, i-pentaan en interne standaard. Soms een klein beetje verontreiniging. Nu zijn er soms zelfs wel 6 duidelijke pieken te zien. Dit is ontstaan vanaf het moment van installatie van de nieuwe kolom.

Iemand een verlaring hiervoor en/of tips om dit op te lossen?

Alvast erg bedankt!

Berichten: 1.153

Re: Problemen nieuwe kolom

Omdat je te maken had met een oude kolom weet je niet precies wat voor een type kolom je laatst gebruikte, door additie van stoffen. Wie zegt dat het kolom materiaal nog het zelfde was in vergelijking toen je hem 7 jaar geleden kocht. Dus misschien heb je wel met een hele andere polariteit kolom gewerkt.

Dus vraag 1: heb je wel de goede type kolom aangeschaft?

Vraag 2: wat heb je gedaan toen je de kolom in je systeem hing? meteen geinjecteerd?

Wat natuurlijk ook kan is dat je oude kolom zo oud was, dat je geen goede scheiding kreeg en altijd naar verkeerde pieken heb gekeken.....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Problemen nieuwe kolom

Wat natuurlijk ook kan is dat je oude kolom zo oud was, dat je geen goede scheiding kreeg en altijd naar verkeerde pieken heb gekeken.....


Dat denk ik ook. De resolutie van de oude kolom kan zo slecht zijn geworden dat de pieken gingen overlappen. Zie je verbeteringen t.o.v de oude kolom in je chromatogram? Is de piekbreedte bijvoorbeeld kleiner?

Berichten: 873

Re: Problemen nieuwe kolom

Heb je een testmengsel bij je nieuwe kolom gekregen?

Als je de oude kolom nog hebt en de tijd ervoor, injecteer dit testmengsel dan eens op de oude en nieuwe kolom. Dan heb je een vergelijk.
Wat natuurlijk ook kan is dat je oude kolom zo oud was, dat je geen goede scheiding kreeg en altijd naar verkeerde pieken heb gekeken.....
En misschien kijk je nu wel naar de verkeerde pieken.

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Problemen nieuwe kolom

Dank jullie voor de reacties. We hebben dezelfde kolom als we voorheen gebruikten, alleen dan nieuw. Merkwaardig genoeg hebben we nú tailing, terwijl we dit voorheen minder hadden. We zullen eens een nieuwe voorkolom installeren.

Mogelijk hebben we het probleem al gevonden, en in dat geval zal het een samenloop van omstandigheden zijn. We hebben namelijk het zuiver oplosmiddel (tolueen) geïnjecteerd, en daar komen na 8 minuten pieken (verontreiniging) tevoorschijn, terwijl we bij een monster na ongeveer 6,5 minuut alweer het volgende monster (handmatig) injecteren.

Mogelijk meer vervuild oplosmiddel dan anders, heel toevallig, maar de rest van het chromatogram ziet er exact hetzelfde eruit. Verder geeft een injectie van elk éérste monster uit een run een 'schoon' chromatogram zonder bijpiekjes. Ik vermoed dus dat alle componenten uit het oplosmiddel gewoon nog niet van de kolom zijn, en dat deze componenten sinds de nieuwe fles in grotere concentratie aanwezig zijn. En ik hoop het, dan is een iets langere analysetijd een simpele oplossing. Ik rapporteer het nog! Nogmaals bedankt! :oops:

Berichten: 266

Re: Problemen nieuwe kolom

Heb je de kolom al eens uitgestookt?

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Problemen nieuwe kolom

Ja, dit is al gebeurd, zonder resultaat. Trouwens, met een nieuwe kolom zou er toch geen verontreiniging mogen zijn? Hoe dan ook hij is uitgestookt op 250 gr.C voor een aantal uren en we meten bij 100 gr. C.

MAAR het probleem is opgelost. De runtime stond te kort. We injecteerden te snel. Voorheen merkten we dit probleem niet, maar blijkbaar is de tolueen van mindere kwaliteit dan voorheen. Oplossing is makkelijk, 5 minuutjes langer wachten alvorens opnieuw te injecteren.

Nu nog een beetje aan de tailing werken..

Berichten: 242

Re: Problemen nieuwe kolom

Misschien iets minder injecteren? Tailing krijg je (volgens mij dan toch) vooral doordat je teveel injecteerd...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Problemen nieuwe kolom

9 van de 10 keer duidt dat inderdaad op overbelasting. 1 van de 10 keer zal dit een andere oorzaak hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Problemen nieuwe kolom

Wat ik me nog herinner van chromatografie: tailing is geen aanwijzing van overloading, juist fronting wijst op teveel sample.

Tailing had dacht ik te maken met het mogelijk aanwezig zijn van geladen groepen in het molecuul (NHx+?)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 13

Re: Problemen nieuwe kolom

el-engel schreef:

MAAR het probleem is opgelost. De runtime stond te kort. We injecteerden te snel. Voorheen merkten we dit probleem niet, maar blijkbaar is de tolueen van mindere kwaliteit dan voorheen. Oplossing is makkelijk, 5 minuutjes langer wachten alvorens opnieuw te injecteren.
Kun je dan niet beter nieuwe tolueen aanschaffen? Dat lijkt me goedkoper dan telkens 5 minuten langer te moeten wachten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Problemen nieuwe kolom

Wat ik me nog herinner van chromatografie: tailing is geen aanwijzing van overloading, juist fronting wijst op teveel sample.

Tailing had dacht ik te maken met het mogelijk aanwezig zijn van geladen groepen in het molecuul (NHx+?)
Dat dacht ik ook, beryllium: fronting is overload. Tailing ontstaat als de analyt te polair is voor de gebruikte kolom.

Berichten: 677

Re: Problemen nieuwe kolom

In het geval de kolom goed is (waar ik hier niet direct aan twijfel) heeft tailing vaak te maken met dood volume. Injecteer 1 µL hexaan en kijk of de piek redelijk symmetrisch is. Indien niet, dan zit er allicht teveel volume aan de injectorkant.

Berichten: 2.399

Re: Problemen nieuwe kolom

Marjanne schreef:
Wat ik me nog herinner van chromatografie: tailing is geen aanwijzing van overloading, juist fronting wijst op teveel sample.

Tailing had dacht ik te maken met het mogelijk aanwezig zijn van geladen groepen in het molecuul (NHx+?)
Dat dacht ik ook, beryllium: fronting is overload. Tailing ontstaat als de analyt te polair is voor de gebruikte kolom.
Te polair vind ik geen goede omschrijving. Ik kan tal van mega polaire verbindingen beschrijven die geen tailing zullen geven. Het draait meer om actieve verbindingen zoals aminen en carbonzuren.

Teveel volume aan de injector kant lijkt me ook onwaarschijnlijk, omdat je chromatografie toepast en de compounds zich automatisch zullen focussen aan het begin van de kolom.

Vraag voor de vraagsteller, gebruik je een retention gap?

Ik denk meer aan een slechte kolom installatie. Ergens zit waarschijnlijk een stukje doodvolume wat als een mixer opereert.

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Problemen nieuwe kolom

De tailing is opgelost. We hebben de liner eruit gehaald, en die zat vol met troep. Er zijn nieuwe besteld, en tot die er zijn hebben we het stukje glaswol in de liner vervangen. Vanaf dat moment zijn de pieken pefect gescheiden, en geen tailing.

We hebben het oude, het huidige en nieuw tolueen gecontroleerd, en overal zit de 'verontreiniging' in. Blijkbaar zagen we voorheen gewoon deze verontreiniging niet door de versleten kolom.

Heel erg bedankt voor de hulp, onze analyse is weer okay :oops:

Ohja, een toename van analysetijd is er eigenlijk niet, want vroeger was de analysetijd ook 10 minuten. Blijkbaar is dat in de loop van de jaren verkort, omdat er toch geen pieken meer kwamen na 5 min (wat dus naar mijn idee komt door de versleten kolom).

Reageer