elektriciteitsverbruik en de meter

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

elektriciteitsverbruik en de meter

Ik probeer even wat te snappen, maar loop vast. BINAS kan ik niet vinden, en eindexamen natuurkunde is inmiddels jaren geleden en de kennis weggezakt.

De vraag is naar aanleiding van de meterstanden in mijn garage, dit betreft een meter alleen voor deze ruimte, dus je zou zeggen dat het een eenvoudige situatie is.

Recapitulerend van vroeger:

V (voltage) eenheid Volt, SI-eenheid ?

I (spanning) eenheid Ampère, SI-eenheid ?

R (weerstand) eenheid Ohm, SI-eenheid ?

P (vermogen) eenheid Watt, SI-eenheid ?

Ik herinner me nog wat formules en middels de eenheden kon ik dan de andere dingen afleiden. Helaas weet ik niet meer waarin bovenstaande eenheden uit te drukken zijn ontleden zijn. Iets met Coulomb, meters en seconden?

Formules:

R = V/I

P = V*I

Tot zover hopelijk geen denkfouten gemaakt.

Dan het verbruik uitgedrukt in kWh (kilo-watt-uur), geleverd vermogen per tijdseenheid (wat de meter aangeeft). Als ik het goed begrijp, betekent het verbruik van 1 kWh een apparaat met het constante vermogen van 1000 Watt gedurende 1 uur aan laten staan?

Volgende vraag is dan: stel ik heb een lamp van 100 Watt, is het verbruik van van die lamp gedurende 10 uur dan precies 1 kWh, verliezen en onnauwkeurigheden even verwaarlozend?

Dan nu de situatie in de garage. Door de meterkast loopt een ader, die daarna vertakt in tweeën. De boel is geaard maar dat maakt voor het rekenvoorbeeld niet uit. Elke aftakking heeft een eigen stop/groep. Eén van de twee aftakkingen gaat naar een contactdoos met een stopcontact en een schakelaar met erachter een peertje. Stel dat het peerstje brandt en ik heb een looplamp aangesloten in het stopcontact, branden beide lampen dan in serie of parallel? En als het peertje een 40 W lamp is en de looplamp een 25W model, en ik laat beide een uur branden, wat is dan het verbruik in kWh als ik verliezen voor het gemak verwaarloos?

Voor het gemak gaat aftakking twee naar een tweede contactdoos met wederom een stopcontact en twee schakelaars. Op elk van de schakelaars zitten twee TL-balken achter elkaar aangesloten, in serie dus. Stel ik heb beide schakelaars aan staan, zodat er 4 TL-lampen branden, moet ik dit dan zien als twee maal twee serie geschakelde lampen die parallel geschakeld zijn?

Volgende experiment is dan natuurlijk om de meter af te lezen, daarna bij voorbeeld alle vijf de lampen een uur aan te zetten en dan weer de meter af te lezen.

Verliezen verwaarloos ik, het gaat om een indicatie. Ik denk dat dat mag omdat alle leidingen met van die dikke koperdraden zijn aangelegd (geen gedraaide snoeren). Weerstand van de leidingen zou verwaarloosbaar moeten zijn.

Anders is dat natuurlijk met de meter, die is natuurlijk hopeloos onnauwkeurig, omdat ie in hele kWh meet. Maar dat is een vaststaande factor die ik niet mag beïnvloeden (loodje eraan), dus het zij zo.

Wie helpt me even met dit elektriciteitsleer voor beginners probleempje?

Michiel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: elektriciteitsverbruik en de meter

V (voltage) eenheid Volt, SI-eenheid ?
U is de spanning, met eenheid Volt (V)
I  (spanning) eenheid Ampère, SI-eenheid ?
I is de stroomsterkte, met eenheid Ampère (A)
slibbe schreef:R (weerstand) eenheid Ohm, SI-eenheid ?

P (vermogen) eenheid Watt, SI-eenheid ?
Dat is wel goed.
slibbe schreef:Ik herinner me nog wat formules en middels de eenheden kon ik dan de andere dingen afleiden. Helaas weet ik niet meer waarin bovenstaande eenheden uit te drukken zijn ontleden zijn. Iets met Coulomb, meters en seconden?

Formules:

R = V/I

P = V*I
I = C/t (Ampère is dus lading per seconde)

Het is trouwens R=U/I en P=UI

Berichten: 3

Re: elektriciteitsverbruik en de meter

Ok, de U van welk frans/engels woord voor spanning?

Ampère = C/s, wat zijn de elementaire eenheden van Volt, Ohm en Watt?

En dan over mijn garage, zijn apparaten die op één stop zijn geschakeld parallel geschakeld?

Om verder te kunnen met mijn afleidinkjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: elektriciteitsverbruik en de meter

In een gewone huisinstallatie is alles parallel geschakeld. Ook je TL buizen. Bij twijfel: kijk even op de buizen of de lampen, staat er op dat ze voor 220 of 230 volt bedoeld zijn, dan zijn ze parallel aangesloten. Een serie schakeling kom je eigenlijk alleen tegen bij de kerstboom lampjes.

Voor jouw voorbeeld: ik zou de TL buizen niet meenemen in je experiment, het is een zogenaamde inductieve belasting, er zit een voorschakelapparaat bij en dergelijke, dat rekent heel vervelend.

De gloeilampen daarentegen zijn prima geschikt, 40 + 25 watt is 65 watt. In een uur is het verbruik dus 65 wattuur. Overigens is de werkelijke waarde wel degelijk afwijkend. Ook koper heeft weerstand, maar vooral: jouw 40 watt lamp kan ook toevalllig 32 of 50 watt verbruiken. De marges die de fabrikanten aanhouden ken ik niet precies, maar enkele watts kan het toch wel zijn.

In jouwe voorbeeld: een 100 watt gloeilamp (laten we aannemen dat het inderdaad precies 100 watt is) verbruikt 100 watt per uur, dus 1000 watt (1 kW) per 10 uur.

Re: elektriciteitsverbruik en de meter

ik moet een verslag maken van het vak natuurscheikunde over:

serie parallel schakelingen met ampère meters. ik ben hier te gast dus meer kan ik ook niet vertellen, ik wil alleen vragen, of iemand hier het verslag al van heeft of iemand hier veel informatie over heeft en mij dan misschien wil toevoegen op msn. mn email adres is: <geen email in bericht, moderator> :shock: maarja. ik verwacht zo snel mogelijk iemand die me kan helpen ;) ik ben een havo leerling en ik heb even echt iemand nodig die me helpen kan. kan iemand dat??? pleaz voeg me dan toe. of stuur me een mail:!:

thanks for listening

XxxXxxX

Reageer