Springen naar inhoud

magnetisme basis

• Log in om te kunnen reageren

hast66

hast66

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2005 - 06:37

Hoi,
waar vind ik wat meer info over magnetisme terug? Ik bedoel geen gespeel met polen en krachtlijnen maar had graag wat meer info over het ontstaan van magnetische velden op (sub)atomair niveau.

THNX

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2005 - 13:43

Magnetische stoffen zijn paramagnetisch
Dit betekend dat de de atomen met elkaar interactie ondergaan.
Hierdoor krijg een buur atoom het zelfde magnetisch. dat hierdoor wat vast gezet.
En omdat dit buur atoom. dit ook weer met het andere buur atoom doet, ontstaat er een hel domein van atomen met het zelfde magnetische moment.
op deze link kun je wat meer lezen over de magnetische domeinen in een ferromagnetisch materiaal
http://hyperphysics....s/ferro.html#c4

Hier kun je zien hoe verschillende domeinen van atomen een magnetische veld creŽren.

Hoe dit preceis zit in de atomen volgt nog

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2005 - 15:01

En die komt hier:
(ik zie dat ik nog 10 minuten heb voorda de bel gaat) dus sorry dat het misschien erg kort is.
als er vragen zijn mag je ze allicht stellen

Nou een electron in zijn baan om de kern veroorzaakt een magnetisch moment (IA). Dit magnetisch moment kan (als de atoom eigenschapper er naar zijn) overslaan op het andere atoom. en zo krijgt dit atoom het zelfde magnetisch moment (zelfde richting). zo ontstaan de domeinen. Dit overslaan op andere atomen gebeurt enkel bij ferromagnetische stoffen

wannes

wannes

• >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2005 - 17:53

Hoi,  
waar vind ik wat meer info over magnetisme terug? Ik bedoel geen gespeel met polen en krachtlijnen maar had graag wat meer info over het ontstaan van magnetische velden op (sub)atomair niveau.

THNX

bedoel je permanent magnetisme, of de elektromagnetische kracht?

hast66

hast66

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2005 - 12:15

Hoi,  

THNX

bedoel je permanent magnetisme, of de elektromagnetische kracht?

is hier bij de basis geen gemeenschappelijke grond?

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2005 - 12:31

Jawel. een bewegende lading, krijg een magnetisch veld om zich heen.
De Natuurkunde biedt hier naar mijn weten geen verklaring voor, waarom een bewegende lading een centrisch magnetisch veld om zich heen krijgen. het is iets wat we duidelijk waar nemen, en wat we maar voor waarheid moeten nemen.

• Gast

Geplaatst op 22 november 2005 - 13:55

Jawel. een bewegende lading, krijg een magnetisch veld om zich heen.
De Natuurkunde biedt hier naar mijn weten geen verklaring voor, waarom een bewegende lading een centrisch magnetisch veld om zich heen krijgen. het is iets wat we duidelijk waar nemen, en wat we maar  voor waarheid moeten nemen.

Elektromagnetische zijn relatief (net als snelheid en ruimtetijd). Om jouw voorbeeld te nemen: iemand die in het zelfde frame als de lading (bijv. een elektron) zit, ziet het elektron stilstaan en neemt geen magnetisch veld waar. Een tweede waarnemer die in een ander frame zit, dat met een snelheid v beweegt t.o.v. het eerste frame, ziet zowel een magnetisch als een elektrisch veld. Dit moet wel omdat anders een tweede lading twee verschillende banen zou afleggen.

Maar om op de TS te reageren, magnetische velden zijn altijd het gevolg van elektrische stromen.

• Gast

Geplaatst op 22 november 2005 - 20:26

ik dacht da alles wel ne gemeenschappelijke band had met elkaar. de wetten van maxwell zijn microscopisch gezien ook geldig. dipolen/quadrupolen onstaan door een taylorontwikkeling(ben de details kwijt ...), uit de (bewegende) elektr/magn dipolen correspondeert dan weer een stroomdichtheid/ladingsdichtheid, ... . weet niet meer hoe het net zit, maar denk dat je een boek over electromagnetisme of veldentheorie nodig hebt om da microscopisch te bekijken. de stroom is uiteraard relativisitisch.
Jlorentz = Jconductie + Jconvectie +Jmagnetisch dipolen + Jelektr dipolen.
Jlorentz = totale stroomdichtheid
Jconductie = stroomdichtheid zoals iedereen wel voorstelt
Jconvectie = relativistisch stroomdichtheid
Jelektr dipolen = stroomdichtheid tgv elektr dipolen
Jmagn dipolen = stroomdichtheid tgv magn dipolen
zoiet was het ongeveer, maar denk dat er genoeg boeken bestaan over de microscopische wetten van maxwell die dan uitgebreid worden naar de macroscopische ...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures