Springen naar inhoud

molecuulabsorptiespectrometrie

• Log in om te kunnen reageren

conan

conan

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2007 - 09:55

in mijn cursus van moleculaire absorptiespectrometrie staat bij het paragraafje van vibratieniveaus dat:

" de meest waarschijnlijke overgang situeerd zich bij vertikale transitie waarbij de afstand van dichste nadering van de vibrerende atomen behouden blijft."

dus het elektron wordt van het grondniveau(S0) aangeslagen naar een hoger elektronisch niveau, meestal het 1e(S1). in dat zinnetje wordt gezegd hoe die exitatie het meest waarschijnlijk gebeurt maar ik versta niet goed wat hij bedoeld met " dichster nadering van de vibrerende atomen" kan iemand mij helpen? alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 januari 2007 - 21:33

Tsja, dit is in mijn theorie nooit echt goed behandeld, maar een strekvibratie is natuurlijk een variatie van de afstand tussen twee atomen in de tijd. De potentiaal is aan de korte kant heel steil, dus bij benadering varieert de kortste afstand niet, alleen de lange afstand wordt steeds groter bij hogere aangeslagen toestanden.

Waarom dit dan de meest waarschijnlijke overgang is weet ik niet.

Zie ook: http://en.wikipedia....Jones_potential

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures