trituraties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 71

trituraties

ik heb n vraagje ivm het volgende recept

Acetylsalicylzuur-codeine zetpillen

R/ Acetylsalicylzuur 500 mg

Codeinefosfaat 20 mg

fsa suppo I dt X

Dus 20 mg is is kleiner dan 100mg dus moet ik een trituratie maken

ik maak een 10%ige trituratie door codeinefosfaat 20mg aan te lengen met mannitol tot 200 mg

maar nu komt mijn vraag , dus van die trituratie dus van die 200 mg hoeveel moet ik daarvan dan gebruiken om dat toe te voegen aan mijn acetylsalicylzuur ? is dat nu 20 mg ? of 200 mg ? en als dat dan 200 mg is moet ik dan 5000 mg of 5 g codeinefosfaat gebruiken ? of blijft dit gewoon 500 mg ?

ik weet ook dat ik een suppobasis moet gebruiken , ik gebruik hiervoor de witepsol.

maar eigenlijk gaat t mij juist om t principe van die trituratie.

alvast bedankt allemaal

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: trituraties

Het is mij absoluut niet duidelijk wat je probeert te doen.

Over trituratie is voldoende op het internet te vinden: dat is volgens mij alleen een verdunning van een vaste stof.

Berichten: 71

Re: trituraties

ja ik weet dat trituratie een verdunning is

maar als ik die verdunning gemaakt heb hoeveel moet ik dan van die verdunning gebruiken in mijn oorspronkelijke bereiding ?

Re: trituraties

Ik heb geen apothekersopleiding maar zover ik kan zien maak je de trituratie om een hanteerbare hoeveelheid te krijgen.

In je pil moet 20 mg Codeinefosfaat worden gedaan en daarvoor maak je een trituratie van 20 mg Codeinefosfaat tot 200 mg met mannitol.

Om 20 mg in je pil te krijgen moet je dus alles (200mg trituratie) in je pil stoppen.

Berichten: 71

Re: trituraties

ok dank je wel :oops:

Reageer