koper en zink redox

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 264

koper en zink redox

hallo,

dit is misschien een wat domme vraag, maar ben bezig met studeren voor een examen en een beetje aan het twijfelen.

Het gaat over een galvanische cel met koper en zink.

de vraag is: zet zink zich spontaan af op koper of omgekeerd?

Cu2+ + Zn -------> Cu + Zn2+

dit is volgens mij de reactie

Zn2+/Zn SRP = -0,74 V

Cu2+/Cu SRP = +0,34 V

dan kom je op een potentiaal van 1.08 V

ik weet dus hoe de reactie doorgaat, dus in principe is de vraag beantwoord, maar ik blijf toch in de war over de vraag wat zich nu op wat afzet?

ik vind het vreemd geformuleerd en twijfel enorm.

hier staat er een voorbeeld met animatie van deze cel. redeneer ik dus dat het zink zich afzet op het koper of net omgekeerd?

bedankt voor een antwoord want ik ben een beetje in de war :oops:

grtz

Berichten: 1.379

Re: koper en zink redox

Advies: Zoek in een scheikundeleerboek onder het trefwoord "Danielcel" en kijk goed naar de bijbehorende electrische schakeling. Eventueel ook in een natuurkunde leerboek.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 264

Re: koper en zink redox

Ja, die schakeling ken ik denk ik wel (en chemieboeken heb ik hier ook ten overvloede liggen, er staat gewoon nergens iets in over "afzetten")

maar ik vroeg me in feite gewoon af wat er precies bedoeld wordt met "afzetten" op. Bedoelen ze de elektronen?

Ik kan wel zien in welke richting een reactie zal doorgaan, kan K, G en E berekenen maar dan weet ik nog steeds niet wat zich afzet op wat, want snap gewoon niet wat dat is :oops:

kan iemand dat "afzetten op" eens iets anders formuleren?

misschien zie ik het dan wel in 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: koper en zink redox

jana schreef: Cu2+ + Zn -------> Cu + Zn2+

dit is volgens mij de reactie

Zn2+/Zn SRP = -0,74 V

Cu2+/Cu SRP = +0,34 V

dan kom je op een potentiaal van 1.08 V

ik weet dus hoe de reactie doorgaat, dus in principe is de vraag beantwoord, maar ik blijf toch in de war over de vraag wat zich nu op wat afzet?
Je kunt het ook lezen als: welk metaal-ion wordt gereduceerd tot het metaal in de aanwezigheid van het andere metaal.

Met afzetten bedoelen ze dat wanneer je een staafje van het ene metaal houdt in een oplossing van metaalionen van het andere metaal dat het tweede metaal een laagje vormt op het staafje van het eerste metaal.

Berichten: 264

Re: koper en zink redox

.... en de koperstaaf wordt dikker :oops:

Cu2+ wordt gereduceerd

okay, ik denk dat ik het nu wel een beetje doorheb,

bedankt!

Berichten: 1.379

Re: koper en zink redox

Jazeker, je kunt hier dus spreken van een verdringing.

In schoolboekjestaal: het onedele metaal kan het meer edele metaal uit de oplossing verdringen. Vandaar dus dat de electrochemische spanningsreeks ook wel "verdringingsreeks" werd genoemd.

Overigens, het loont de moeite het verdringingsproces na bijvoorbeeld het dompelen van aluminiumfolie in een kopersulfaatoplossing met behulp van een vergrootglas of met een microscoop te volgen. Je ziet dan dat het geen gelijkmatig verdeeld proces is maar verloopt via de vorming en het uitgroeien van koperkiemen. Ook de eindfase is interessant. Wat gebeurt er met het laatste stukje onbedekt aluminium?

In plaats van aluminium kun je natuurlijk ook zink nemen. Je ziet dan wel een andere wijze van kiemvorming.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer