Geurtje geven aan koolmonoxide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 27

Geurtje geven aan koolmonoxide

Waarom wordt er aan aardgas wel een geurtje gegeven en aan koolmonoxide niet? Dat zou een hoop mensenlevens redden..

Berichten: 2.337

Re: Geurtje geven aan koolmonoxide

Omdat koolmonoxide ontwikkeld wordt in dat vuur dat wordt niet geproduceerd hè.

Aan aardgas voegen ze dat toe in één of andere verdeelcentrum maar CO ontstaat in de badkamer of andere plaats anders zouden ze dat wel al lang egdaan hebben. :oops:

Berichten: 385

Re: Geurtje geven aan koolmonoxide

Er zijn wel CO-detectoren te koop. Een soort brandmelder, maar dan alleen om koolstofmonoxide te detecteren.

Berichten: 147

Re: Geurtje geven aan koolmonoxide

Je kan een parkietje ook zien als een CO detector. Vroeger toen iedereen nog houtkachels had hadden veel mensen een parkiet. Bij het ontstaan van CO gingen eerst deze arme vogeltjes (letterlijk) van hun stokje, waarna de baasjes snel de ruimte konden verlaten.

Berichten: 2.337

Re: Geurtje geven aan koolmonoxide

Dit werd ook toegepast in de koolmijnen. Dan konden de mijnwerkers snel vluchten als er gas vrijkwam.

Handig zo vogeltjes :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Geurtje geven aan koolmonoxide

Iets wat ook levensreddend kan zijn is als je bij vergiftiging de tegenwoordigheid van geest kunt opbrengen om de verschijnselen bij jezelf te herkennen: voordat je in slaap raakt snel naar buiten in de frisse lucht, en om hulp (ambulance) roepen.

Berichten: 25

Re: Geurtje geven aan koolmonoxide

Iets wat ook levensreddend kan zijn is als je bij vergiftiging de tegenwoordigheid van geest kunt opbrengen om de verschijnselen bij jezelf te herkennen: voordat je in slaap raakt snel naar buiten in de frisse lucht, en om hulp (ambulance) roepen.
Nah, ik heb zelf een zware vergiftiging laatst meegemaakt.

Vroeg opgestaan, want ik zat in de blok, douche nemen, nog steeds moe zijn, is dit door de warme douche, vroeg opstaan?? Koffie en druivensuiker hielpen niet, dusja ff hoofd neerleggen.

Later ging mijn CO melder af, die op een hoger verdiep hangt, wat eigenlijk stom is, want CO is zwaarder dan lucht. Maar het is een combi CO en rook, dus had ik die boven gehangen. Zo'n bakje kan je leven redden [!]

Berichten: 2.337

Re: Geurtje geven aan koolmonoxide

Is het veiligst niet gewoon een elektrisch vuurtje in je badkamer hangen?

Gisteren zat ik in een oude kleedkamer met een aardgasvuurtje Ik kreeg het toch wel benauwd want veel verluchting was er niet en het stond al een tijd te branden.

Berichten: 3.145

Re: Geurtje geven aan koolmonoxide

qoyop schreef: Nah, ik heb zelf een zware vergiftiging laatst meegemaakt.

Vroeg opgestaan, want ik zat in de blok, douche nemen, nog steeds moe zijn, is dit door de warme douche, vroeg opstaan?? Koffie en druivensuiker hielpen niet, dusja ff hoofd neerleggen.

Later ging mijn CO melder af, die op een hoger verdiep hangt, wat eigenlijk stom is, want CO is zwaarder dan lucht. Maar het is een combi CO en rook, dus had ik die boven gehangen. Zo'n bakje kan je leven redden [!]
Gelukkig maar dat het allemaal is goedgegaan. Wij hebben thuis gecombineerde rook/CO melders.

CO is trouwens niet zwaarder dan lucht, het is zelfs ietsje lichter dan lucht, in de praktijk echter kun je ze vrijwel even dicht veronderstellen, het verschil is maar een paar procent.

Berichten: 2.399

Re: Geurtje geven aan koolmonoxide

chemaniac schreef: Is het veiligst niet gewoon een elektrisch vuurtje in je badkamer hangen?

Gisteren zat ik in een oude kleedkamer met een aardgasvuurtje Ik kreeg het toch wel benauwd want veel verluchting was er niet en het stond al een tijd te branden.
Tja elektrischiteit en water in een badkamer is ook niet een erg veilige combinatie hoor. Koolmonoxide komt voor 99% voort uit niet goed onderhouden installaties, en ketels die niet periodiek hun schoonmaak beurtje krijgen etc, eventueel in combinatie met niet voldoende ventilatie.

Wanneer je gewoon zorgt dat je een goed onderhouden ketel hebt, is er helemaal niks aan de hand.

Berichten: 180

Re: Geurtje geven aan koolmonoxide

En een goede schoorsteenveger. Want als er niet veel wind staat en je schoorsteen is slecht onderhouden, heb je prijs.

Berichten: 180

Re: Geurtje geven aan koolmonoxide

woelen schreef:
qoyop schreef: Nah, ik heb zelf een zware vergiftiging laatst meegemaakt.

Vroeg opgestaan, want ik zat in de blok, douche nemen, nog steeds moe zijn, is dit door de warme douche, vroeg opstaan?? Koffie en druivensuiker hielpen niet, dusja ff hoofd neerleggen.

Later ging mijn CO melder af, die op een hoger verdiep hangt, wat eigenlijk stom is, want CO is zwaarder dan lucht. Maar het is een combi CO en rook, dus had ik die boven gehangen. Zo'n bakje kan je leven redden [!]
Gelukkig maar dat het allemaal is goedgegaan. Wij hebben thuis gecombineerde rook/CO melders.

CO is trouwens niet zwaarder dan lucht, het is zelfs ietsje lichter dan lucht, in de praktijk echter kun je ze vrijwel even dicht veronderstellen, het verschil is maar een paar procent.
Klopt, je hebt meer kans op overleven bij een koolstofmonoxide aanval. Als je laag over de grond kruipt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Geurtje geven aan koolmonoxide

Klopt, je hebt meer kans op overleven bij een koolstofmonoxide aanval. Als je laag over de grond kruipt.
CO aanval?!? :oops:

Berichten: 180

Re: Geurtje geven aan koolmonoxide

Wanneer er CO vrijkomt en de longen van die arme mensen aanvalt. En zich aan het eiwit hemoglobine bindt, waardoor het bloed geen zuurstof meer kan rondpompen in hun lichaam.

Als dat geen aanval is? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Geurtje geven aan koolmonoxide

Mja aanval moet volgens mij in de context van astma aanval worden gelezen.

Reageer