oplosbare jurk

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 385

oplosbare jurk

Gisteren las ik in de krant over een jurk die langzaam oplost in water. Een leuke combinatie van wetenschap en mode in Engeland. De jurk is onder meer gemaakt van plastic dat milieuvriendelijk is. De stoffen die gebruikt zijn, zijn gebaseerd op polymeren. Maar hoe werkt dit precies?

Berichten: 774

Re: oplosbare jurk

Je hebt ook biopolymeren bestaande uit melkzuur, deze worden gebruikt in oa hechtdraden... Na enkele dagen worden deze ketens gehydrolyseerd tot kleinere fracties, melkzuren. Deze worden dan gewoon opgenomen in het lichaam; totdat de hechtdraad helemaal verdwenen is.

Berichten: 242

Re: oplosbare jurk

Ze hebben ook een test gedaan om boterhamzakjes van polymelkzuur te maken, maar er kwamen steeds gaten in :oops:

Berichten: 660

Re: oplosbare jurk

leuk als het flink aan het spoelen is dan is je jurkje zo weg :oops: .. of komen er gaten in

Berichten: 497

Re: oplosbare jurk

Ook leuk als je aan het zweten bent... :oops:

Berichten: 385

Re: oplosbare jurk

Er stond wel dat de jurk niet zo heel snel oplost, een stevig dansfeest valt wel te overleven. Nog wat over de stoffen in de jurk: " ... om een serie van vernieuwende oplosbare stoffen te maken, gebaseerd op kunststoffen die samen met het Sheffield Polymer Centre zijn gemaakt. " Het stuk komt uit het AD van zaterdag. Als het nog niet duidelijk was, de ontdekking komt dus uit Engeland.

Berichten: 364

Re: oplosbare jurk

meeste textiel zijn kunststoffen.. ik denk ook allemaal thermoplasten , dus logisch dat die oplosbaar zijn.. wel eerder dan in apolairdere solventen dan water.

Berichten: 37

Re: oplosbare jurk

Ik weet wel n meisje die ik graag in zo n jurkje zou zien :oops:


Maar k ben wel benieuwd naar de achtergrond info hierover.

Berichten: 364

Re: oplosbare jurk

er is daar geen achterliggende info over.. Thermoplasten zijn oplosbaar (wel niet allen in water maargoed). zo simpel is het, net als zout in water oplosbaar is.

Reageer