Retentietijd

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Retentietijd

Ik heb een vetzuuranalyse gemaakt op de UU voor mijn pws.

Nu mis ik een belangrijk gegeven. Ik heb een chromatogram, (analyse van pindakaas).

Bij de retentietijd 7.998 kan ik geen juiste informatie vinden, ik heb namelijk van deze ''piek'' geen extra info.

Nu moet ik tabellen en grafieken maken, maar is dit vetzuur nu 18:0 of 18:1?, ik kan het nergens vinden. Kan iemand mij helpen aub???
paultje2340

Berichten: 857

Re: Retentietijd

dat moet je toch zelf onderzoeken. Spuit een beetje vetzuur 18:0 in en een beetje 18:1 , kijk welke stof dezelfde retentietijd als je onbekende piek heeft.

(Let wel op..injecteer op dezelfde GC onder zoveel mogelijk dezelfde omstandigheden)

Berichten: 274

Re: Retentietijd

Ik neem aan dat je ook een standaard reeks hebt geïnjecteerd? Als het goed is zou die piek die je in je monster hebt terug te vinden moeten zijn in de standaard reeks.

Maar na 8 minuten is al vrij snel lijkt me? Wat voor kolom en temperatuur programmering heb je gebruikt als ik vragen mag?

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Retentietijd

Ik heb standaard reeks ook, maar daarin zie ik deze retentietijd niet.

Ik had de analyse twee maanden geleden op de Universiteit uitgevoerd, over de soort kolom en temperatuur weet ik jamme rgenoeg niets. Het enige wat ik wel weet is dat we de GcMs hebben gebruikt.

Eigenlijk wilde ik nog een ding weten, retentietijden zijn karakteristiek voor de stof. Maar wat als we een cis- of transvetzuur hebben.

18:1 is bij de sample een cis vetzuur, maar bij olijfolie is dit trans. De retentietijden zitten heel dicht bij elkaar. Van de piek 18:1 van pindakaas heb ik geen structuurformule, van olijfolie wel. Dus ik dacht dan neem ik de sample (18:1), die een cistransvetzuur is. Maar als dit onjuist is, hebik een grote fout gemaakt.

Ik moet namelijk weten welke nu cis en welke transvetzuren bevat--> dus welke beter voor de gezondheid is

--

Ow ja Jeffrey, dat gaat niet zo makkelijk ik ben bezig met de resultaten van onderzoek- het Profielwerkstuk moet ingeleverd worden donderdag
paultje2340

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Retentietijd

Misschien heb je iets aan deze site. Er staat gedetailleerd wat de gemiddelde samenstelling van voedingsmiddelen is:

http://www.fooddata.nl/fooddata/index/voedingsmiddel.asp

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Retentietijd

Volgens mij komen retentietijden toch echt voort uit stof + gebruikte apparatuur. Je zult dus niet gauw een boekje vinden met welke retentietijd bij welke stof zou horen...

Berichten: 2.399

Re: Retentietijd

Je hebt GC-MS gebruikt, denk je dat je dan de retentie tijd nodig hebt? Of zou je massa spectrum hier ook uitkomst kunnen bieden?

Berichten: 873

Re: Retentietijd

Ik neem aan dat je de olie uit de pindakaas hebt geëxtraheerd (hexaan) waarna je er methylesters van gemaakt hebt. Die heb je dan geïnjecteerd in je GCMS.

Gesteld dat het bovenstaande klopt dan heb je nagenoeg geen trans vetzuren. Plantaardige oliën bevatten van nature weinig tot geen trans vetzuren.

Bij olijfolie is de grootste piek de methylester van C 18:1 cis 9, misschien dat je dat als referentiepunt kunt gebruiken.

Daarnaast heb je in olijfolie ook nog C 16:0, C 18:0, C 18:2 cis 9,12. Plus nog een behoorlijk aantal kleine hoeveelheden aan andere vetzuren (methylesters).

Succes

Berichten: 242

Re: Retentietijd

En als je het massaspectrum nog hebt, dan heb je hier vast ook wel wat aan :oops:

Succes!

Reageer