Beam me to Titan, Scotty!

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Beam me to Titan, Scotty!

Ik bedacht me laatst in een filosofische (door bier ondersteunde) bui het volgende.

In theorie zou het mogelijk kunnen zijn (let op alle voorbehouden) om mensen door middel van energieoverdracht van punt A naar punt B te verplaatsen. In Star Trek beter bekend al overstralen (beam me up Scotty).

Nu dacht ik aan het volgende. Titan is een maan ver weg van hier, maar die wel leven kan ondersteunen. Om daar te komen duurt echter zo lang dat de mensen waarschijnlijk al overleden door ruimtestraling voordat ze aankomen. Het principe van een bord met heerlijk eten net buiten het bereik van een hongerig persoon houden dus.

Maar wat nu als we een soortement van tussenstationnetjes in de vorm van satelieten plaatsen rond elke planeet/maan tussen Aarde en Titan en het overstralen via deze satelieten laten verlopen. Het overstralen gebeurt met een snelheid van het licht. Met de tussenstationnetjes meegerekend wordt het iets trager maar toch. Je kan dan in vrij korte tijd van Aarde naar Titan komen.

Lijkt mij een mooie mogelijkheid. Nu alleen nog het principe van overstralen uitwerken...

Toch maar even een polletje: Denken jullie dat overstralen (ooit) mogelijk is?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 198

Re: Beam me to Titan, Scotty!

Nee. Ik heb wel gehoord/gezien, dat het ze een keer met 1 cel gelukt is. Maar als ze een mens kunnen overstralen eet ik mijn schoen op.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Beam me to Titan, Scotty!

Eet smakelijk. Peper en zout erbij? :roll:

Ff serieus: waarom zou het met 1 cel wel kunnen en met een mens niet?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Beam me to Titan, Scotty!

omdat een mens nogal complex in elkaar zit en het moet natuurlijk ook weer samengevoegt worden he :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Beam me to Titan, Scotty!

Ze hebben meen ik ooit een keer de eigenschappen van een elementair deeltje (welke weet ik niet meer) kunnen overzenden naar een ander deeltje. Om een atoom af te breken, en dan over te zenden naar een andere locatie en daar op te bouwen, kan toch niet? Je hebt dat toch te maken met het onzekerheidsprincipe van Heidelberg (ben niet zeker van de naam) die stelt dat als je de plaats van een deeltje weet, dan weet je de snelheid niet, en vice versa?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Beam me to Titan, Scotty!

Nee. Ik heb wel gehoord/gezien, dat het ze een keer met 1 cel gelukt is. Maar als ze een mens kunnen overstralen eet ik mijn schoen op.
Oh god nee, een cel is veel en veelste ingewikkeld. Het is wel gelukt met enkele atoom strengen. Wat de truuc is om gebruik te maken van quantum spiegeling. (is niet de term, maar ik kom ff niet op de correcte term)

http://tweakers.net/nieuws/18693/

Ik herrinnerde me dat op tweakers ooit eens lang geleden wat over stond.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Beam me to Titan, Scotty!

Goed geheugen heb jij zeg, 4 jaar geleden!

Maar toch, als ik het zo lees zijn de mogelijkheden er wel in de toekomst. Vergeet niet dat het ooit voor onmogelijk werd gehouden om een machine complexe berekeningen te laten uitvoeren...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Beam me to Titan, Scotty!

Ja precies en om een 300 ton wegende metalen kist de lucht in te krijgen. Ik ben het wel met je eens, het ding is dat dit wel ENORM complex is, natuurlijk zeg ik niet niet, en heb ik dus gestemd op "ja pas over 100 jaar" maar het zal nog HEEL lang duren, en over zo'n grote afstand van 1 of 2 miljard km, dat is nogal wat.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 56

Re: Beam me to Titan, Scotty!

Ik hoop dat het ooit mogelijk wordt, maar ik gok erop van niet. Zoals Raspoetin al duidelijk probeerde te maken hebben we te maken met het onzekerheidsprincipe van Heisenberg wat zegt dat er van elementaire deeltjes ofwel alleen de plaats bekend kan zijn, ofwel alleen de impuls. Wanneer je het een probeert te meten zul je het andere beinvloeden. Aangezien voor teleportatie beide gegevens van belang zijn is het op deze manier dus niet mogelijk, tenzij aangetoond zal worden dat Heisenberg ernaast zat, maar dat zie ik nog niet snel gebeuren.

Mochten we ooit deze moeilijkheid overkomen dan zitten we met het probleem dat we massa moeten omzetten in energie, wat een ontzettende hoeveelheid energie zal gaan kosten. Dan moet er ook nog een computer aanwezig zijn die snel genoeg kan rekenen en genoeg kan opslaan om de informatie van miljarden atomen op te slaan. Het lijkt me zo dat we nog een lange weg te gaan hebben...

PS: in het boek the physics of Startrek staat hier een mooi hoofdstuk over

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Beam me to Titan, Scotty!

Unstablewarpfield schreef:zat, maar dat zie ik nog niet snel gebeuren.  

Mochten we ooit deze moeilijkheid overkomen dan zitten we met het probleem dat we massa moeten omzetten in energie, wat een ontzettende hoeveelheid energie zal gaan kosten.
Als we eenmaal massa om kunnen zetten in energie dan hebben we een bijna onuitputtelijke energiebron lijkt me.

Ik denk dat uiteindelijk bijna alles mogelijk is. Het is niet de vraag of het zal gaan lukken, maar wanneer. Ik droom er al jaren van (scheelt aanzienlijk in reistijd :roll: ) Maar denk dat 100 jaar wel erg optimistisch is.

Berichten: 118

Re: Beam me to Titan, Scotty!

Het zal misschien wel mogelijk om dingen te teleporteren maar niet zoals in Star Trek. Mensen zijn ietsje te complex en titan is ook ietsje te ver.

Ze zijn er al in gelukt om lichtdeeltjes te teleporteren, maar dat gaat niet om enorme afstanden :wink:
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Berichten: 56

Re: Beam me to Titan, Scotty!

Massa omzetten in energie is men al een hele tijd mee bezig. Beste voorbeeld waar dit gebeurt is in de zon. De enige kernfusie reactor die een rendabele hoeveelheid energie gaat opleveren is in aanbouw in Frankrijk (weet ff niet meer de naam van het project) maar die zal pas klaar zijn tussen 2020 en 2030 geloof ik. Maargoed, bij kernfusie zet je dus een deel massa om in energie.

Wanneer we onze teleport hebben willen we eigenlijk ook wel dat we aan de andere zijde weer opgebouwd worden. Dus moet energie omgezet worden naar massa. Wordt het volgende probleem hoe we dat op een beheersbare manier kunnen doen zodat uiteindelijk alle atomen weer op hun goede plaats terecht komen om zo de juiste moleculen te vormen en weer een werkend lichaam op te bouwen. Geen simpele taak lijkt me zo :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Beam me to Titan, Scotty!

Als ik het goed heb dan bedoel je het ITER project.

En ik denk ook dat we eerst moeten proberen simpele (levenloze) dingen te teleporteren, bijvoorbeeld een dobbelsteen. Daaraan kun je meteen zien of alles goed terecht is gekomen. Als dat goed gaat kun je overgaan op fossiele botten, eventueel gemummificeerde resten van dieren. Als dat ook goed gaat (maar dan zijn we waarschijnlijk wel 100 jaar verder) dan kunnen we volgens mij ook mensen teleporteren.

Maar dan moeten we dus wel voor elkaar krijgen om dingen meer dan een milliseconde stand te laten houden!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Beam me to Titan, Scotty!

Dan is het nog altijd de vraag of je verplaats wordt of gekopieerd.

Hebben we een ziel, zoja transporteerd die ook mee?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Beam me to Titan, Scotty!

Als die ziel uit materie bestaat wel gok ik. Ik neem aan dat je ziel in je hersens zit. Als ze je hersens transporteren dus zal het met de ziel ook wel snor zitten. Natuurlijk mogen we dat niet zomaar aannemen.

Maar ik ben na het posten van deze thread ben ik een beetje gaan rondneuzen over het onderwerp en kom op een paar interessante links gekomen:

http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/18079312/

http://www.howstuffworks.com/teleportation.htm

http://www.kennislink.nl/web/show?id=83751 (kennislink heeft trouwens nog meer info hierover, maar die links ga ik niet allemaal posten)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Teleportatie
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer