excursie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 180

excursie

Donderdag ga ik met mijn school op excursie. Omdat de meeste studenten nu examens hebben, zijn de labo's van de universiteiten en hogescholen nu vrij. Nu heb ik de keuze tussen drie onderwerpen. "Brouwerij", "milieu-analysen", "analyse van cola en bier met chromatografie". Ik weet nog niet wat ik ga kiezen. Maar kan iemand mij uitleggen wat chromatografie is.

Chromatografie is een techniek waarmee mengsels van verschillende chemische stoffen gescheiden kunnen worden. Dit vond ik al op wikipedia. Maar hoe gaat dat nu juist te werk bij bier en cola? En wat gaat er bij die twee dan juist afgescheiden worden. Kunnen dit ook gassen zijn?

Alvast bedankt! :oops:

Berichten: 857

Re: excursie

codex schreef: Chromatografie is een techniek waarmee mengsels van verschillende chemische stoffen gescheiden kunnen worden. Dit vond ik al op wikipedia. Maar hoe gaat dat nu juist te werk bij bier en cola? En wat gaat er bij die twee dan juist afgescheiden worden. Kunnen dit ook gassen zijn?

Alvast bedankt! :oops:
Met chromatografie kan je bepaalde stoffen van elkaar scheiden. In cola (light) zit bijvoorveeld caffeïne, benzoëzuur en aspartaam. Om de hoeveelheid van deze stoffen te bepalen moet je de stoffen apart kunnen identificeren. Door de stoffen te scheiden met behulp van chromatografie kan men bepalen hoeveel van elke stof in de cola zit.

Hoe de stoffen scheiden kan je het beste zelf bestuderen door te zoeken op google. Op google staat heel veel informatie over chromatografie en de scheidingsprincipes.

Er zijn 2 hoofdsoorten waar je op kan zoeken. Dat zijn HPLC (High performance liquid chromatography) en GC (gas chromatograpy).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: excursie

Er zijn 2 hoofdsoorten waar je op kan zoeken. Dat zijn HPLC (High performance liquid chromatography) en GC (gas chromatograpy).


Wanneer je hier ook nog TLC (thin layer chromatography) bijzet dan zijn dat de analytische technieken wel. Hiermee kun je de hoeveelheden van de componenten bepalen. Wanneer je echter het mengsel in de componenten wil scheiden en deze ook nog apart wil isoleren dan kun je gebruik maken van preperatieve chromatografie. Het principe is hetzelfde als bij de analytische methoden, de kolommen zijn alleen wat groter.

Berichten: 266

Re: excursie

SFC zeker ook nog en je kunt er nog wel een paar verzinnen.

Berichten: 2.399

Re: excursie

Yep capillary electrophoresis, sheer driven chromatography, size exclusion chromatografie en ga maar door.

Berichten: 266

Re: excursie

CE (capillary electrophoresis) zou ik niet direkt chromatografie noemen. CEC (capillary electrokinetic chromatography) wel.

Reageer