[scheikunde] Verbrandingswarmte bij biodiesel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Verbrandingswarmte bij biodiesel

Hallo,

Ik moet onderzoek doen naar de energie die vrijkomt bij het verbranden van biodiesel en gewone diesel van een benzinestation, zodat ik deze met elkaar kan vergelijken enzovoort. Ik weet dat dit te maken heeft met temperatuurs afhankelijke enthalpie of verbrandingswarmte. Hoe kan ik zelf een experiment opzetten om deze waarden te meten?

Alvast bedankt.. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Verbrandingswarmte bij biodiesel

Ik geef je een woord waarmee je op google kan zoeken: bomcaloriemeter.

Berichten: 242

Re: [scheikunde] Verbrandingswarmte bij biodiesel

Helaas moet je hiervoor (volgens mij) inderdaad een bomcalorimeter gaan gebruiken (helaas omdat je die niet hebt op school, denk ik zo). Ik heb de afgelopen 2 weken het internet afgestuind naar een andere methode maar niet gevonden :oops: zelfs het forum had geen antwoord Afbeelding

Maar gelukkig kan je er zelf eentje maken met een frisdrankblikje en een thermometer 8-[ (als dat precies genoeg is voor je)

Je verbrand de diesel (met een nauwkeurig bepaald gewicht, 1,00 gram ofzo) onder je blikje, dat gevuld is met een bekend volume (=gewicht) water. De temperatuurstijging die optreedt, wordt genoteerd en viola je kan de verwarmingswarmte berekenen.

Als iemand andere suggesties heeft hoor ik ze ook graag ;)

Succes!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Verbrandingswarmte bij biodiesel

Mja dat is heel onnauwkeurig zoals je dat al aangaf. Je zit 1) met het probleem dat warmte ook aan de buitenlucht wordt aangegeven en 2) dat het blikje dat zelf ook doet. Hiervoor heb je dus de warmtecapaciteit van blik nodig.

En je zit met een x aantal mol onverbrande producten. In een bomcaloriemeter heerst soms een zuurstofdruk van een aantal atmosfeer. Kun je nagaan :oops:

Berichten: 242

Re: [scheikunde] Verbrandingswarmte bij biodiesel

Ik gebruik deze methode dan ook niet :oops:

Tsja die 30 bar O2overdruk doen het em inderdaad... Alleen daarvoor moet je dan weer zo'n bomgeval aanschaffen en ik kan me dus voorstellen dat niet iedereen zo'n budget heeft (geen idee wat die dingen kosten trouwens, je moet een bedrijf hebben willen ze je een foldertje sturen geloof ik. Als iemand daar meer info over heeft 8-[ )...

Misschien kan je het blikje verder isoleren en het aantal gram onverbrand product meten he Afbeelding en dan eerst de warmtecapaciteit gaan bepalen natuurlijk... Maar het blijft inderdaad een beetje natte vinger werken, helaas...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Verbrandingswarmte bij biodiesel

Je kunt toch ook naar een universiteit of hogeschool gaan die zo'n ding wel heeft? Sommige HLO's (oa die waar ik zit) hebben speciale weken waarop mensen hun praktijkgedeelte van hun profielwerkstuk mogen uitvoeren. Misschien iets voor jou?

Het onverbrande spul meten? Zoals alle vluchtige overblijvende koolwaterstoffen en CO?

Reageer