Springen naar inhoud

productie chroomzuur en mangaanzuur

• Log in om te kunnen reageren

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 17:33

Hoe worden chroomzuur en mangaanzuur geproduceerd?
Ik hoorde dat dit onmogelijk gaat door gewoon water aan de metaaloxides toe te voegen.
Is er dan een katalisator nodig?

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 januari 2007 - 18:59

Bedoel je de zuurvorm van de gangbare oxidatoren kaliumpermanganaat en kaliumdichromaat?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 19:29

Hoe worden chroomzuur en mangaanzuur geproduceerd?
Ik hoorde dat dit onmogelijk gaat door gewoon water aan de metaaloxides toe te voegen.
Is er dan een katalisator nodig?

Alvast bedankt

Dit gaat uitstekend met de metaaloxiden:

Voeg water toe aan Mn2O7 en je krijgt permangaanzuur.
Voeg water toe aan CrO3 en je krijgt chroomzuur.

Mangaanzuur bestaat niet, dat is instabiel, het theoretische oxide MnO3 bestaat ook niet. Het manganaat ion bestaat alleen bij zeer hoge pH. Het is een mooi donkergroen gekleurd ion.

Eigenlijk is de reactie van CrO3 met water ook iets gecompliceerder. Chroomzuur is een slecht gekarakteriseerd zuur. In oplossing krijg je geen H2CrO4, maar je zult H2Cr2O7 krijgen, het dichroomzuur.

Het chromaat ion is ook alleen stabiel bij voldoende hoge pH. Bij lagere pH treedt een evenwicht in met dichromaat.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 19:43

Ok bedankt :oops:

Mijn leraar zal dat zeker gezegd hebben omdat ik dat in verband met een pot MnO2 vroeg.

Geeft dat dan in contact met water de base Mn(OH)2 of bestaat deze niet?

mironteau

mironteau

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 08:49

In de industrie "maakt" men chroomzuur door een oplossing van K2Cr2O7 met H2SO4 aan te zuren: dat geeft Cr2O72- + 2H+ en nog wat andere rommel die we gemakshalve vergeten. Maar omdat we in oplossing toch praktisch alleen ionen hebben, kan je dus zondermeer van chroomzuur spreken. Ik neem aan dat hetzelfde verhaal geldt voor mangaanzuur. Zoals dat het geval is bij vele hydroxides en zuurresten, kunnen die niet in "droge" toestand bestaan, ze splitsen spontaan water af en vormen het corresponderende oxide (MnO2, CuO, Cr2O3 enz)
@Woelen: met al het verschuldigde respect (with all due...), maar nu moet ik het toch een klein beetje met u oneens zijn: metaaloxides met water geven -behalve bij de alkali en aardalkalimetalen- geen hydroxides of zuurresten (in het geval van amfoteren).

Yours truly

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 09:36

@Woelen: met al het verschuldigde respect (with all due...), maar nu moet ik het toch een klein beetje met u oneens zijn: metaaloxides met water geven -behalve bij de alkali en aardalkalimetalen- geen hydroxides of zuurresten (in het geval van amfoteren).

Jazeker krijg je wel reacties hoor. Voeg maar eens Mn2O7 bij water. De oplossing wordt sterk zuur en diep paars. Die paarse kleur komt van het permanganaat ion.

Het oxide CrO3 kan ook echt niet bestaan naast water en wordt ogenblikkelijk omzet in H2Cr2O7 (en evt. wat H2CrO4). Dit splitst op zijn beurt een proton af en een oplossing van CrO3 in water is dan ook sterk zuur en de oplossing is oranje vanwege het dichromaation in oplossing.

mironteau

mironteau

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 11:49

Ik wist al dat ik zou moeten inbinden van voor ik mijn reactie postte. :oops:
Je hebt natuurlijk 100% gelijk. Bij dit soort metalen speelt de valentie een doorslaggevende rol: wat bij valentie II bijvoorbeeld geldt, doet dat helemaal niet bij valentie VII enz. 8-[

Bedankt voor de verbetering!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures