Springen naar inhoud

Ethanol

• Log in om te kunnen reageren

Lieke24

Lieke24

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 18:11

Hejj,,
ik heb een probleempje
Ik moet namelijk uitleggen waarom ethanol zo snel verdampt, sneller dan water..
Ik lees overal dat het een vluchtige stof is en alles maar daar kan ik niet veel mee
Ook lees ik veel dingen over waterstofbruggen, maar dit zou dan toch juist moeten betekenen dat het niet snel verdampt?
Ik hoop dat iemand me kan helpen
xxx

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 18:23

Water is een polaire stof en is in staat waterstofbruggen te vormen en accepteren. Water is een klein molecuul en bestaat puur uit de waterstofbrugvormende componenten (O en 2x H). Er is dus geen hinder van andere atomen in het molecuul. Een watermolecuul kan hierdoor 2 waterstofbruggen vormen maar ook 2 accepteren.

Ethanol is C2H5OH en bevat naast de waterstofbrugvormende componenten ook nog een C2H5 groep. Deze groep zorgt dat de bereikbaarheid van OH groep deels gehinderd wordt (sterische hinder). Tevens kan ethanol slechts 1 waterstofbrug vormen en 2 waterstofbruggen accepteren.
In vergelijking met ethaan is ethanol niet vluchtig maar in vergelijking met water dus wel.

Veranderd door JeffreyButer, 30 januari 2007 - 18:26

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2007 - 18:24

Kijk eens naar de kookpunten van ethanol en water, de dampspanning bij kamertemperatuur.

Over de waterstofbruggen: hoeveel kan het ethanolmolecuul er maken en hoeveel het watermolecuul?

Edit: iets te laat, maar mijn hulp is wel educatiever... :oops:

Veranderd door Marjanne, 30 januari 2007 - 18:25

Wilcof

Wilcof

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2007 - 21:00

Verhaal van de waterstofbruggen is idd een reden. Andere reden is dat water polairder is dan ethanol.

Water is ook dipool geloof ik?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures