[scheikunde] Geelbloedloog?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] Geelbloedloog?

Hey

wie van jullie weet wat geelbloedloog is?Ik moet het gebruiken in een proef om aan te tonen of er nog koperdeeltjes, volgens mij hoor. aanwezig zijn in een oplossing.

Re: [scheikunde] Geelbloedloog?

Zoek eens op de volgede link met geelbloedloogzout en je vindt het antwoord.

http://www.thuisexperimenteren.nl/chemicalien/naam.htm

Berichten: 76

Re: [scheikunde] Geelbloedloog?

Geelbloedloogzout is een reagens voor koper, denk ik.

De scheikundige naam is kaliumhexacyanoferraat.

Naast geelbloedloogzout is er ook een andere stof met dezelfde formule genaamd roodbloedloogzout. ik weet alleen niet wat het verschil is. Misschien het soort ijzer (ijzer(II) of ijzer(III)

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Geelbloedloog?

Geel bloedloogzout bevat het hexacyanoferraat ion met ijzer in de +2 toestand.

Rood bloedloogzout bevat het hexacyanoferraat ion met ijzer in de +3 toestand.

Geel is geel.

Rood is rood.

Geel vormt het kaliumijzerhexacyanoferraatcomplex met Fe(III).

Rood vormt het kaliumijzerhexacyanoferraatcomplex met Fe(II).

Deze complexen komen op hetzelfde neer door de gemixte oxidatietoestanden van Fe(III) en Fe(II).

Het complex is intens blauw.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Geelbloedloog?

Geel is geel.

Rood is rood.
Dit is maar de vraag...

Want als ik me goed herinner, dan is een waterige oplossing van rood bloedloogzout geel van kleur...

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Geelbloedloog?

Je hebt gelijk.

En de waterige oplossing van geel is vrijwel kleurloos.

Dit is wel een handig ezelsbruggetje voor de zouten zelf. 8-[ :oops: ;)

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Geelbloedloog?

Aanvankelijk werd er nog onderscheid gemaakt tussen beide complexen:

(II)-(III) en (III)-(II) met de namen Berlijns blauw en Turnbulls blauw.

Later zag men pas in dat beide identiek zijn.

Je kunt de beide bloedloogzouten goed gebruiken om op kwalitatieve wijze ijzer aan te tonen in water. Vanwege de intens blauwe kleur van de complexen met ijzer. Daar hoorde nog een tweede controlereaktie bij maar die ben ik vergeten.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Geelbloedloog?

Nog even om de boel compleet te maken:

Geel bloedloogzout wordt ook wel kalium ferrocyanide genoemd, de complete wetenschappelijke naam is kalium hexacyanoferraat (II). De formule is K4Fe(CN)6. Dit is een vrijwel wit poeder. Het zout komt ook in kristalvorm voor met 3 moleculen kristalwater, dan is het licht geel. De formule van het zout met kristalwater is K4Fe(CN)6·3H2O.

Rood bloedloogzout wordt ook wel kalium ferricyanide genoemd, de complete wetenschappelijke naam is kalium hexacyanoferraat (III). De formule is K3Fe(CN)6. Het is een rood, ietwat bruinig kristallijn poeder. Fijn vermalen is het poeder geel. De oplossing is ook geel. Het kristalliseert zonder water.

Hieronder plaatjes van geel en rood bloedloogzout.

Afbeelding

Afbeelding

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Geelbloedloog?

Mooie foto's van de beide bloedloogzouten. Ik moet weer eens opzoeken waar die namen vandaan komen. Het waren bij-produkten van een ouderwets bedrijf. Een gasfabriek of een slachthuis?

De gemixte valenties uit de post van phj betroffen de blauwe kleurstof(fen) die ik noemde. Je krijgt ze dus door interaktie van vrije, slechts gehydrateerde Fe(II) ionen met het Fe(III)-complex of, omgekeerd, van vrije Fe(III) ionen met het andere hexacyanoferraation, met (II)

Overigens, met de beide potjes met bloedloogzouten kun je mooi redox-koppels maken. In dit geval lukt het om de gemeten redoxpotentiaal ongeveer gelijk te krijgen aan de theoretisch berekende Nernstpotentiaal. Natuurlijk mits je een goede referentie-electrode gebruikt, voorzien van een zoutbrug en die eerst ijkt m.b.v. een waterstofelectrode.

Met het Ce(II) / Ce(IV) redoxkoppel lukt dat ook.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Geelbloedloog?

Berlijns blauw en Turnbulls blauw.
Er is ook nog "Pruissisch blauw" (Pruissisch blauw op Wikipedia), ook hetzelfde.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Geelbloedloog?

Het geelbloedloogzout was inderdaad een bijprodukt van de vroegere gasfabrieken. Het steenkoolgas bevatte wat HCN. Nadat het ruwe gas van zijn teer bevrijd was, werd het door een wastoestel geleid. Dat bevatte een kaliumcarbonaatopossing met colloidaal Fe(II)CO3. Hierin vormde zich naast het geel bloedloogzout ook water en CO2.

Door de grote stabiliteit van het complexe anion is geelbloedloogzout niet erg vergiftig, ondank de grote hoeveelheid cyanide die er in zit.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Geelbloedloog?

Het is inderdaad waar dat de bloedloogzouten nauwelijks giftig zijn. De gele helemaal niet, de rode slechts een beetje, omdat het laatste licht oxiderend werkt.

De cyanide liganden zitten muurvast aan het ijzer en die krijg je er alleen af (met moeite) door te koken in een behoorlijk geconcentreerde oplossing van een niet oxiderend zuur, zoals bijv. 40% zwavelzuur. Onder normale omstandigheden, zoals die in biologische systemen voorkomen zullen die cyanide liganden dus echt niet van dat ijzer los komen en daarom is het complex niet giftig.

Er zijn nog meer van dit soort niet-giftige cyanide complexen, ik geloof het chroom (III) complex en ook het cobalt (III) complex. Ook in die laatste twee zit het cyanide ion muurvast aan het centrale metaal ion.

Aan de andere kant, het maken van bloedloogzout uit een oplossing van NaCN in water en een ijzer (II) of ijzer (III) zout valt toch ook weer niet mee. Als je een ijzer (II) zout toevoegt aan flinke overmaat NaCN-oplossing, dan is het niet zo dat je direct een mooie heldere oplossing van het ferrocyanide krijgt, je krijgt een drabbig neerslag, dat heel langzaam omgezet wordt naar ferrocyanide. Dit is best wel verbazingwekkend.

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Geelbloedloog?

hzeil schreef: Het geelbloedloogzout was inderdaad een bijprodukt van de vroegere gasfabrieken. Het steenkoolgas bevatte wat HCN. Nadat het ruwe gas van zijn teer bevrijd was, werd het door een wastoestel geleid. Dat bevatte een kaliumcarbonaatopossing met colloidaal Fe(II)CO3. Hierin vormde zich naast het geel bloedloogzout ook water en CO2.

Door de grote stabiliteit van het complexe anion is geelbloedloogzout niet erg vergiftig, ondank de grote hoeveelheid cyanide die er in zit.
Kan dat?

HCN is toch zwakker dan H2CO3?

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Geelbloedloog?

Ja dat kan, omdat er een complex gevormd wordt.

Je hebt enerzijds het evenwicht van HCN met CN-, wat zeer sterk naar de kant van HCN ligt, maar je hebt ook een evenwicht van vrij CN- met het complex Fe(CN)64-. Dit zou je nauwelijks nog een evenwicht kunnen noemen, het loopt vrijwel volledig af naar de vorming van het complex.

Je zult dan ook zien, dat als je een oplossing van HCN in water zou hebben (die vrijwel neutraal is, omdat HCN zo'n zwak zuur is) en je voegt daar een oplossing van FeSO4 aan toe, dat dan de oplossing zeer sterk zuur wordt. Er ontstaat zwavelzuur, en dit komt omdat het complex Fe(CN)64- zo stabiel is.

Hier heb je dus een leuk voorbeeld van de vorming van een zeer sterk zuur als zwavelzuur uit een zeer zwak zuur.

Reageer