cyanaat probleempje

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 264

cyanaat probleempje

bij het opstellen van de lewisstructuur van CNO-

kwam ik zelf tot deze:

N=C=O- <=> met een resonantiestructuur met driedubbele binding tussen N en C

zo hadden we het ook in één van onze hoorcolleges opgelost, dus ik dacht dat ik juist zat.

Nu kom ik in andere oefeningen die structuur nogmaals tegen en daar is hij

C-driedubbele binding- N-O-

het gaat dus gewoon om de volgorde, is het N-C-O of C-N-O ?

of dragen ze in werkelijkheid allebei toe tot de structuur?

Misschien is dit gewoon weer een bewijs dat het slechts een model is, die lewis structuren?

Hoe weet je welke volgorde de elementen zullen hebben als de formele ladingen vergelijkbaar zijn?

het is een beetje verwarrend, vooral omdat het blijkbaar alletwee "juist" is :oops: in elk geval heb ik ze alletwee zo verschillend gezien in onze lessen.

morgen examen, dus ik hoop dat die niet gevraagd wordt 8-[

wat denken jullie?

Berichten: 242

Re: cyanaat probleempje

Even zoeken (met hulp van acros 8-[ ) geeft kaliumcyanaat met

N-driedubbel-C-O- K+

Maar ik denk dat in oplossing de driedubbele binding wel resoneert naar 2 bindingen en terug, alleen weet ik dan niet welke het meest voor zal komen :oops:

succes morgen!

Berichten: 3.145

Re: cyanaat probleempje

Resonantie structuren geven alleen maar verschuivingen van electronen weer, er kunnen geen atomen heen en weer schuiven. Dus C-N-O en N-C-O zijn twee wezenlijk verschillende volgordes. Het ene is het cyanaat ion, het andere is het isocyanaat ion, maar welke wat is, dat weet ik niet zeker. Deze twee zijn isomeren van elkaar en dat is heel wat anders dan verschillende resonantie structuren.

Nog een voorbeeld is het nitraat ion. Deze heeft drie uiterste resonantie structuren, met 1 centrale N en drie O-atomen aan de N. Er is echter ook een ion met de volgorde -O-O-N=O, maar dit is echt een ander ion (het is bijvoorbeeld rood gekleurd, terwijl nitraat ion kleurloos is, tevens is het veel instabieler). Ook hier is weer sprake van een isomeer.

Berichten: 264

Re: cyanaat probleempje

dus.... met andere woorden

ze zijn in feite allebei goed? (het zijn isomeren, maar ze hebben dezelfde atomen, dus met de opgave CNO- kan je nog alle kanten uit 8-[

het zou dus geen problemen moeten geven als ik één van de twee geef, toch zeker niet voor een eerste bachelor :oops:

bedankt ;)

Reageer