Brand op schip

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 387

Brand op schip

Gister is er een brand uitgebroken op een van de grootste vissersschepen van nederland en de rookontwikkeling dreef met de westerwind richting zaandam.

Nu zei iemand op tv dat er blauwzuur was vrijgekomen omdat de koeling systemen aan boord in de brand stonden.

Daar zitten toch geen cyanides in of heb ik het nou verkeerd ??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Brand op schip

Blijkbaar wel.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 774

Re: Brand op schip

inderdaad want de formule van blauwzuur is HCN !

Berichten: 84

Re: Brand op schip

Ik denk eerder dat de HCN afkomstig is van isolatiemateriaal dat gebruikt is. Voor dit soort grote koelinstallaties wordt veelal Ammoniak gebruikt. Tevens waren er werkzaamheden aan het koelsysteem (tenminste, dat wordt er telkens gemeld). Zeer waarschijnlijk was het koelsysteem op dat moment ivm de werkzaamheden volledig leeg.

Groeten

Luchtsplitser

Berichten: 774

Re: Brand op schip

heeft iemand een link van dit artikel?

Berichten: 1.153

Re: Brand op schip

Welk artikel bedoel je? Over de brand: www.nu.nl of www.ad.nl of www.volkskrant.nl of www.crisis.nl (=tijdelijke actieve website bij rampen)

Berichten: 774

Re: Brand op schip

gevonden! Ja ik ben van Belgie, dus lokaal nieuws van nederland is hier nergens te vinden op belgische websites :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Brand op schip

lokaal nieuws van nederland
Begrijp ik het woord lokaal nu verkeerd of eh...?

Het was hier op alle nieuwszenders. De A9 was (ook vanochtend nog) afgesloten, grote verkeerschaos.

Noem dat maar lokaal nieuws. :oops:

Berichten: 774

Re: Brand op schip

haha, lokaal = nederland 8-[ voor mij dan toch :oops:

Berichten: 385

Re: Brand op schip

Moet er dan niet iets veranderd worden aan die koelinstallaties? Stel dat zo'n schip in de haven in de fik vliegt. Dan heb je een grote ramp.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Brand op schip

Vind het sowieso vaag dat ze daar HCN voor gebruiken. Mij lijkt ammoniak veiliger als koelmiddel, omdat je een lek veel eerder opmerkt en ammoniak een stuk minder giftig is.

Berichten: 278

Re: Brand op schip

je kan ook fijn methanol gebruiken om te koelen :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Brand op schip

Dat er bij die brand blauwzuur en koolmonoxide vrijkomt is niet zo vreemd hoor. Bij de meeste woningbranden komen deze stoffen ook vrij.

Brandend polyurethaan, acryl, polyamide en zelfs wol ontwikkelen HCN als ze branden.

Naast de CO is dit een van de redenen dat rook zo giftig is.

Berichten: 387

Re: Brand op schip

Rappen-eddy : Ik weet echt wel dat blauwzuur, HCN is (Zie topic info)

(als ik zeg daar zitten, dan verwijs ik naar een meervoud in de vorige zin, dus niet blauwzuur maar koelingssystemen.)

FsWd : Ik had nog nooit gehoord van een koelingsysteem met HCN.

Ik weet niet of dat goed werkt, maar het lijkt me toch veel te gevaarlijk.

Ik denk dat ze het toch over het isolatiemateriaal hadden.

Reageer