petroleumether/-benzine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 242

petroleumether/-benzine

Is er toevallig iemand die weet wat het verschil is (ALS dat er is :oops: ) tussen petroleumether en petroleumbenzine (allebei met kookpunt 40°-60°C)? Ik wilde de ether bestellen, want die heb ik nodig voor een vetzuuranalyse (extractie). Maar de petroleumbenzine hebben we hier staan. Toen ik in een bestelboek keek, zag ik bij de petroleumether een verwijzing staan naar -benzine --> mijn conclusie: ze zijn hetzelfde. Weet iemand of dit het geval is?

Gegroet en bedankt 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: petroleumether/-benzine

Ik weet niet anders dan dat het hetzelfde is.

Ik heb het voor de zekerheid nog even nagezocht op leveranciersweblokaties. Daar wordt (als het genoemd wordt) voor petroleumbenzine verwezen naar petroleumether.

Berichten: 873

Re: petroleumether/-benzine

Is petroleumbenzin niet de duitse benaming voor petroleumether?

Bij mijn weten zijn ze ook gelijk. Alhoewel de ene batch wel kan verschillen van de andere batch.

Voor GC-analyses gebruik ik geen petroleumether maar hexaan, pentaan of iso-octaan.

Berichten: 774

Re: petroleumether/-benzine

daarop stel ik de vraag: voor welk doeleinde heb je het nodig? :oops:

Berichten: 242

Re: petroleumether/-benzine

Ik wilde het gaan gebruiken voor GCMS... ja vetzuur analyses he :oops:

Je moet toch wat in je vrije tijd 8-[

Berichten: 873

Re: petroleumether/-benzine

Rickkie schreef:Ik wilde het gaan gebruiken voor GCMS... ja vetzuur analyses he :oops:

Je moet toch wat in je vrije tijd  8-[
Dan kun je je vrije tijd beter besteden door GEEN gebruik te maken van petroleumether. Petroleumether heeft een kooktraject (40 - 60°C) waardoor het een mengsel van organische stoffen (pentaan, hexaan, isomeren, etc. bevat.

Ik gebruik voor vetzuur analyses iso-octaan. Voor vetextracties gebruik ik hexaan > 99% zuiver.

Zeker als je gaat indampen raad ik petroleumether af.

succes.

Berichten: 242

Re: petroleumether/-benzine

Als het de bepaling niet stoort zou het niet zoveel uit moeten maken toch? Dus dat gaat van mijn GC programmaatje afhangen dan...

Berichten: 873

Re: petroleumether/-benzine

Als het de bepaling niet stoort zou het niet zoveel uit moeten maken toch? Dus dat gaat van mijn GC programmaatje afhangen dan...
Dat klopt Rickkie, maar ik voorkom liever problemen dan dat ik er tegen aan kan lopen.

succes

Berichten: 242

Re: petroleumether/-benzine

Dat klopt Rickkie, maar ik voorkom liever problemen dan dat ik er tegen aan kan lopen.

succes
Jup je hebt gelijk. Dan ga ik toch maar aan de hexaan denkik...

Bedankt!

Reageer