Springen naar inhoud

Regel van Saytzeff

• Log in om te kunnen reageren

stefanietjeuh

stefanietjeuh

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2007 - 16:56

Hey,

Zou er mij iemand de regel van Saytzeff kunnen uitleggen aub? ;)
In mn cursus staat er 'men neemt het proton weg vd C waar het minste aantal protonen opstaan'
Maar wanneer je dit bekijkt:
CH3-CH2-CHX-CH3 + HX -> CH3-CH=CH-CH3 of CH3-CH2-CH=CH2

Ik heb opgeschreven dat,wanneer je deze regel toepast,het 1ste product wordt gevormd ;)
Snap het niet,maar dat ligt mss gewoon aan het feit dat ik mn regel niet zo goed snap :oops:

Hoop dat iemand me kan helpen 8-[

Veranderd door stefanietjeuh, 31 januari 2007 - 16:57

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 januari 2007 - 18:43

Bij een basegekatalyseerde eliminatie wordt een product gevormd dat zoveel mogelijk vertakt is. Dat kan inderdaad door HX zo weg te nemen dat de H zo min mogelijk zusjes heeft. En dat is in dit geval nummer 1. Wat begrijp je daar niet aan?

stefanietjeuh

stefanietjeuh

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2007 - 09:25

dat de H zo min mogelijk zusjes heeft.

Je bedoeld met dit dan de andere H's?
dan snap ik het denk ik,want het 1ste product heeft langs elke kant van de dubbelde binding 1 H, en bij het 2de product heeft hij langs 1 kant 1H en langs de andere kant van de dubbele binding 2 H's.Heb ik goed voor nu?

Ing.Bogaerts

Ing.Bogaerts

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2007 - 17:17

De regel van Zaitseff zegt dat het meest stabiele alkeen wordt gevormd (bij een eliminatie reactie) op thermodynamisch gebied.
Een klein voorbeeldje op volgende link:

http://library.tedan...br2mec4elim.gif

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 februari 2007 - 20:50

dan snap ik het denk ik,want het 1ste product heeft langs elke kant van de dubbelde binding 1 H, en bij het 2de product heeft hij langs 1 kant 1H en langs de andere kant van de dubbele binding 2 H's.Heb ik goed voor nu?

Ja, dat is juist. Je kunt dus ook tellen aan welk C atoom naast de X de minste H'tjes zitten voor de eliminatiereactie. Als er precies 1 aan zit is het ideaal, maar in elk geval zo min mogelijk.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures